Dit opleidingsonderdeel is samengesteld uit 3 inhoudelijke delen:
- Psychosociale en morele ontwikkeling.
- Basisbehoeften: een overzicht van basisbehoeften die belangrijk zijn om te komen tot welbevinden, uitdieping van de lichamelijke behoefte in het onderdeel 'fitheid, gezondheid en hygiëne', uitdieping van de behoefte aan zingeving in het onderdeel 'verwondering en verbondenheid'.
-Verhalen:soorten verhalen en prentenboeken, criteria voor goede verhaalkeuze. In verhalen herken je heel wat elementen uit de ontwikkeling van kleuters en via verhalen kan je ook de psychosociale en de morele ontwikkeling stimuleren.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid
- De student kan de theoretische kennis verworven binnen dit opleidingsonderdeel zinvol toepassen bij het beoordelen en selecteren van prentenboeken voor kleuters.
-De student kan bij de verworven kennis voorbeelden bedenken.
- De student kan concrete voorbeelden kaderen binnen de theoretische achtergronden.
- De student kan de theoretische kennis structureren en verbanden leggen tussen onderdelen.
Informatie verwerven en verwerken
- De student kan opdrachten duidelijk lezen en met alle aspecten rekening houden.
- De student kan de aangeboden leerstof met het nodige inzicht verwerven.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
Toelichting:
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
- De student kan prentenboeken selecteren om in de kleuterklas te gebruiken .
Opvoeder
- De student kan op basis van de achtergronden uit dit opleidingsonderdeel, werken aan het welbevinden van de kleuters.
Inhoudelijk expert
- De student weet hoe de identiteit van de kleuter zich ontwikkelt.
-De student kent de verschillende ontwikkelingsaspecten binnen het psychosociale en weet hoe dit ontwikkelt: emotionele, sociale, morele, levensbeschouwelijke en zelfsturing.
- De student weet welke basisbehoeften belangrijk zijn en hoe ze zich concreet kunnen uiten bij kleuters.
- De student kent de belangrijkste inzichten inzake fitheid en gezondheid en hygiëne bij kleuters en volgt nieuwe ontwikkelingen en actualiteit inzake gezondheidsaspecten.
- De student weet wat verwondering en verbondenheid bij kleuters betekent.
- De student kent de criteria voor goede verhalen/prentenboeken en kan ze gebruiken.
- De student kan verhalen beoordelen en selecteren die aansluiten bij de ontwikkeling van het kind.
Organisator
- De student zoekt naar een zinvol classificatiesysteem om verhalen te classificeren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
. Geen specifieke voorkennis nodig.
A. Type
- Andere: studiewijzer, werkplan
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- Van den Bergh, I. (2008). Studiewijzer: Psychosociale ontwikkeling: deel 1. Onuitgegeven studiewijzer voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- Van den Bergh, I., & Buts,L. (2008). Psychosociale en morele ontwikkeling. Deel: psychosociale ontwikkeling. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- Fransen, R. (2008). Psychosociale en morele ontwikkeling. Deel: Morele ontwikkeling. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- Van den Bergh, I., & Buts, L. (2008). Basisbehoeften: een overzicht. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- De Bie, L. (2008). Basisbehoeften: fitheid en gezondheid en hygiëne. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- Fransen, R. (2008). Basisbehoeften: verwondering en verbondenheid. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- Decock, E., Fransen, R. & Vreys, J. (2008). Verhalen in de kleuterschool. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- Erkende Instantie r.-k.Godsdienst. (2001). Werkplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het katholiek Kleuteronderwijs in Vlaanderen. Brussel: LICAP.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- Andere: zelfstandig werk, monitoraat, gastcollege
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
Gastcollege: we nodigen hiervoor een auteur van kinderboeken uit.
A. Types
- individuele taak
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
50 |
mondeling examen bij individuele taak 'boekenkist' |
|
|
50 |
mondeling examen bij individuele taak 'boekenkist' |
50 |
schriftelijk examen |
|
|
50 |
schriftelijk examen |
100 |
|
|
|
100 |
|
Er zijn 2 coachingsmomenten voorzien om studenten te begeleiden bij het maken van hun opdracht 'boekenkist' . Er zijn monitoraten voorzien bij : psychosociale en morele ontwikkeling, verhalen, verwondering en verbondenheid.