De leereenheid communicatieve vaardigheid spitst zich vooral toe op het verder ontwikkelen van de schriftelijke taalvaardigheid. Daarbij gaat veel aandacht naar de correcte beheersing van de spelling en naar het begrijpelijk schrijven.
De student begrijpt het regelsysteem dat we hanteren om de taal correct te schrijven. De student kan de correcte spelling van een woord op een efficiënte opzoeken. De student kan kritisch kijken en luisteren naar zijn taalvaardigheden en kan op die manier eigen hiaten ontdekken. De student kan kritisch kijken naar de taal van anderen. De student leert zo gaandeweg zijn eigen taal bewuster hanteren. De student kan zijn mening schriftelijk duidelijk verwoorden, voor collega's, ouders. De student blijft levenslang werken aan zijn taalvaardigheden. Hij zoekt en gebruikt hiervoor relevante taalmaterialen op eigen niveau.
De student is bereid en in staat om in zijn schriftelijke communicatie een gepaste en correcte taal te hanteren. De student kijkt kritisch naar zijn eigen communicatie. Hij weet hoe hij de verworven vaardigheden verder kan ontwikkelen en de beperkingen kan compenseren.
C1.4 De student kan leerinhouden -ervaringen structureren.
C1.6 De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.
C1.7 De student kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep.
C1.11 De student kan het leer- en ontwikkelingsproces van kinderen adequaat begeleiden in Standaardnederlands rekening houdend met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen.
C3.1 De student beheerst de basiskennis van de leerinhouden en volgt de recente ontwikkelingen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's.
C4.3 Correct uitvoeren van administratieve taken
C6.5 In Standaardnederlands of naargelang de context in een passend register adequaat in interactie treden met ouders en verzorgers
C7.5 In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam
C8.5 In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven
De student behaalde de eindtermen Nederlands van het zesde jaar ASO, TSO of het zevende jaar BSO. Hij kan zich dus schriftelijk reeds behoorlijk uitdrukken in het Nederlands.
Woordenlijst Nederlandse Taal spellingpakket op leeromgeving |
Sevenhant, V. (2006). Spel correct. [Cd-rom]. Brugge: Die Keure. |
De algemene spelling- en schrijfvaardigheid wordt hier getest. Voor het OA communicatie wordt een uitsluitingcijfer gegeven bij een onvoldoende voor correct schriftelijk taalgebruik.