Communicatieve vaardigheid (2008-2009)

De leereenheid communicatieve vaardigheid spitst zich vooral toe op het verder ontwikkelen van de schriftelijke taalvaardigheid.  Daarbij gaat veel aandacht naar de correcte beheersing van de spelling en naar het begrijpelijk schrijven.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

De student begrijpt  het regelsysteem dat we hanteren om de taal correct te schrijven.  De student kan de correcte spelling van een woord op een efficiënte opzoeken.  De student kan kritisch kijken en luisteren naar zijn taalvaardigheden en kan op die manier eigen hiaten ontdekken.  De student kan kritisch kijken naar de taal van anderen. De student leert zo gaandeweg zijn eigen taal bewuster hanteren.  De student kan zijn mening schriftelijk duidelijk verwoorden, voor collega's, ouders.  De student blijft levenslang werken aan zijn taalvaardigheden.  Hij zoekt en gebruikt hiervoor relevante taalmaterialen op eigen niveau.

De student is bereid en in staat om in zijn schriftelijke communicatie een gepaste en correcte taal te hanteren.  De student kijkt kritisch naar zijn eigen communicatie. Hij weet hoe hij de verworven vaardigheden verder kan ontwikkelen en de beperkingen kan compenseren.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
De studenten kunnen elkaars teksten beoordelen en zoeken samen naar de meest begrijpelijke vorm.  De student ziet het belang in van een juiste en duidelijke taal in het onderwijs. Hij is zich bewust van zijn voorbeeldfunctie op vlak van taal.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
Toelichting:

C1.4 De student kan leerinhouden -ervaringen structureren.

C1.6 De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.

C1.7 De student kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep.

C1.11 De student kan het leer- en ontwikkelingsproces van kinderen adequaat begeleiden in Standaardnederlands rekening houdend met het taalbeheersingsniveau van de leerlingen.

 C3.1 De student beheerst de basiskennis van de leerinhouden en volgt de recente ontwikkelingen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's.

C4.3 Correct uitvoeren van administratieve taken

C6.5 In Standaardnederlands of naargelang de context in een passend register adequaat in interactie treden met ouders en verzorgers

C7.5 In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam

C8.5 In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student behaalde de eindtermen Nederlands van het zesde jaar ASO, TSO of het zevende jaar BSO. Hij kan zich dus schriftelijk reeds behoorlijk uitdrukken in het Nederlands.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Woordenlijst Nederlandse Taal

spellingpakket op leeromgeving

C. Aanbevolen leermiddelen

Sevenhant, V. (2006). Spel correct. [Cd-rom]. Brugge: Die Keure.

A. Types

  • oefenpracticum
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • Andere: Taalportfolio

B. Omschrijving

De algemene spelling- en schrijfvaardigheid wordt hier getest. Voor het OA communicatie wordt een uitsluitingcijfer gegeven bij een onvoldoende voor correct schriftelijk taalgebruik.

OA:
11267240
Code:
11267240
Vakcoördinator:
Roel Duys
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands