Stage Project Algemene Vakken (2008-2009)

In het eerste jaar ligt het accent op het functioneren in een “gewone” klassituatie.

 

De student toont aan dat hij, mits begeleiding, binnen  een leeractiviteit, handelingsbekwaam is voor wat betreft:

-          het gestructureerd en correct opbouwen ( of/en overbrengen) van een lesinhoud

-          het hanteren van een goede vraagstelling en eenvoudige didactische werkvormen

( of aangereikte didactische modellen)

-          het aanzetten tot betrokkenheid (door middel van aanschouwelijkheid en het actief betrekken van leerlingen)

-          het nastreven van een basishouding die gekenmerkt wordt door openheid tegenover leerlingen

-          het elementair klashouden in een “normale” situatie

-          het oog hebben voor de schoolcultuur van de oefenschool

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
De student leert om leer- en ontwikkelingsprocessen van leerlingen te begeleiden, hen te begeleiden in hun opvoedingsproces en tot een vlotte klasorganisatie te komen. De student verwerft daarnaast ook inhoudelijke expertise om zijn vak op een inzichtelijke manier over te brengen. Hij is in staat om te reflecteren op het eigen leerproces. Hij informeert zich en gaat discreet om met gegevens van leerlingen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Stagehandleiding 1BASO

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage

B. Omschrijving

In het eerste jaar worden in totaal 4 weken georganiseerd, verspreid over korte stageblokjes van 1 tot 3 opeenvolgende dagen. De student wordt van nabij gevolgd bij het opstellen en uitvoeren van het lesplan. Na elke stage krijgt de student feedback van de mentor en/of docent. In het opleidingsonderdeel zelfsturing leert de student reflecteren op zijn eigen stage-ervaringen.

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De beoordeling is het resultaat van de prestaties gedurende de stageactiviteiten die doorheen het jaar uitgevoerd werden. Voor dit opleidingsonderdeel is het niet mogelijk te herkansen in de tweede zittijd.

eerste examenperiode

tweede examenperiode

derde examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 

 

100

permanente evaluatie

 

 


  Begeleiding door de vakdocent en /of pedagoog bij de stagevoorbereiding. Feedback door vakdocent en/of mentor en/of pedagoog. Begeleiding bij reflectie op stage in het opleidingsonderdeel " Zelfsturing".
OA:
11268720
Code:
11268720
Vakcoördinator:
Marc Keersmaekers
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands