Frans deel 2 (2008-2009)

Verdieping en uitbreiding van de basisgrammatica en -woordenschat.

 

Herhaling van uitbreidingsgrammatica: trappen van vergelijking, de Franse zin, voorzetsels, vraagstelling, vorming en gebruik werkwoorden (IP, PC, FS, IMPF, IMP, CP, FP, PR), persoonlijke voornaamwoorden ...

 

Vakdidactiek Frans voor elke soort Franse les uit de basisschool, weliswaar op een creatieve, zelf bewerkte manier.

 

Evalueren van kennis en vaardigheden.

 

Leerplannen (en eindtermen) Frans.

 

Wekelijkse Franse leestekst over actuele thema's.

 

Mondelinge taalvaardigheid in (eenvoudige) communicatieoefeningen.

 

Cultuurverrijking: kennismaking met de Franstalige wereld.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen weet de student dat hij een totaal nieuw vak aanleert. Met behulp van de op de markt zijnde taalmethodes selecteert hij inhouden, werkvormen en groeperingsvormen én verwerkt hij die op een creatieve, persoonlijke manier. Hij koppelt dit alles aan de doelstellingen van het Leerplan. Als inhoudelijk expert beheerst hij perfect de basisinhouden Frans van de lagere school. Hij is in staat om deze foutloos over te brengen aan kinderen van de lagere school in woordenschat-, spraakkunst- en vaardigheidslessen. Daarnaast kan hij zich mondeling en schriftelijk voldoende goed behelpen in de Franse taal. Als cultuurparticipant kan de student relevante informatiebronnen raadplegen om zijn interesseveld rond Frankrijk en de Franstalige wereld te verruimen. Tevens blijft hij op de hoogte van de actualiteit in de Franstalige wereld.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Inhoudelijk heeft de student al een bepaalde voorkennis van de Franse taal. Hij beheerst de inhouden en vaardigheden van het Frans, nodig om in de basisschool Franse lessen te kunnen geven.

A. Type

  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Handboek : Raes M.-A., Grammaire Trajet, Pelckmans, 2004 Christiaens E., Exercices Trajet, Pelckmans, 2004 Het elektronische leerplatform Toledo, waar de leesteksten worden geplaatst én de audioversie ervan, en waar de concrete lesinhoud van elk contactuur op voorhand wordt meegedeeld. Syllabus van de docent.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Didactiek in begeleide zelfstudie en hoorcolleges. Grammatica en woordenschat in oefenpractica en elektronisch leerplatform. Communicatievaardigheid en cultuurverrijking in groepswerk en oefenpracticum.

A. Types

  • paper/werkstuk
  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

Taak/Werkstuk (30%) Mondeling examen (20%) Schriftelijk examen (50%) Niet-correct schriftelijk en mondeling taalgebruik kan leiden tot een aftrek van 10% van het maximum te behalen punten.

 

Studenten kunnen extra oefeningen maken, beschreven op het elektronisch leerplatform. Tijdens differentiatie-uren krijgen de studenten oefenkansen naar eigen behoefte.
OA:
10255290
Code:
10255290
Vakcoördinator:
Christine Pardon
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands