Deze cursus plaatst de milieutechnolgie in de context van het milieubeleid, de milieuwetgeving en milieuzorgsystemen. Verontreiniging, zuivering en sanering van de milieucompartimenten water, lucht, bodem komen aan bod.
Milieubeleid en betrokken organisaties
Milieuwetgeving
Waterverontreiniging en waterzuivering
Luchtverontreiniging en luchtzuivering
Bodemverontreiniging en bodemsanering
Relatie tussen milieu, industrie, technologie
Milieuzorgsystemen
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
- 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
- 05. Beschikken over het vermogen tot communiceren van het eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten en leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
- 02. Kunnen ontwerpen van onderzoek
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De studenten kunnen de problematiek van milieuvervuiling beschrijven en verklaren. De studenten kunnen de verschillende vervuilingsparameters van afvalwater, oppervlaktewater, lucht en bodem beschrijven en verklaren. De studenten kunnen de problemen in verband met waterverontreiniging, luchtverontreiniging, bodemverontreiniging analyseren. De studenten kunnen de verschillende technieken voor waterzuivering, luchtzuivering, bodemsanering beschrijven en evalueren. De studenten kunnen de juridische aspecten en beleidsaspecten van milieuzorg en milieusanering in Vlaanderen bespreken. De studenten hebben notie van milieuzorgsystemen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basiskennis van anorganische en organische chemie
Beginselen van algemene technologie
Beginselen van microbiologie
A. Type
- handboek
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Vandecasteele C., Block C.. Milieuproblemen en –technologie (2006). Lannoo Campus, Leuven (2e verbeterde druk jan. 2008).
Toledo : KHK-OA90115
C. Aanbevolen leermiddelen
Annaert, L., Heyman, J., Somers, W., Vancleynenbreugel, W., Verhoeven, A. Milieurecht in kort bestek (2005, vierde uitgave). Brugge, Die Keure.
H. Crevits (2008). Beleidsbrief Leefmilieu en Natuur 2008
http://docs.vlaanderen.be/portaal/beleidsbrieven2007-2008/crevits/beleidsbrief_LNE_Crevits.pdf
Studenten kunnen als gast toegang krijgen tot het KHK-milieuplatform, een Toledo-communicatieforum (C-060005-K-0809). Het platform wordt beheerd door milieucoördinator M. Van Rumst. Toegang wordt aangevraagd via de vakdocent.
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
De wijze waarop de student de onderdelen van de leerstof moet beheersen en de onderdelen in verband moet kunnen brengen is gedetailleerd geformuleerd op Toledo.
Tijdens de lessen hebben de studenten de gelegenheid om vragen te stellen. Ook buiten de lesuren en per mail kunnen vragen gesteld worden. Oefeningen worden klassikaal opgelost. De PowerPointpresentaties en andere bijkomende informatie wordt op Toledo ter beschikking gesteld.