digitale signaalverwerking 2 (2008-2009)

1. Adaptive Filtering
2. Adaptive Echo Cancelation
3. Speech Coding Techniques
4. Speech Enhancement Techniques

5. Xilinx FPGA tools for digital signal processing

A. Algemene competenties

  • 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
  • 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
  • 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
  • 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
Toelichting:
De studenten moeten van een relatief complexe DSP gerelateerde probleemstelling vertrekken om zo een vertaling te kunnen maken naar een praktische implementatie op een real-time embedded systeem.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 03. Kunnen toepassen van paradigma' s in het domein van de wetenschappen en het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma' s
  • 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
  • 07. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategiën
  • 04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s
Toelichting:
Studenten doen ervaring op in het gebruik van hardware dat standaard is in de hedendaagse signaalverwerkingsindustrie zoals digital signal processors, analog-to-digital and digital-to-analog converters en signaal acquisitie.

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
Een concrete opgave kunnen omzetten naar DSP-specificatie en - software realisatie. Ontwerpen van DSP-prototype. Herkennen en begrijpen van beperkingen DSP.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student moet voldoende begrip en inzicht hebben in de concepten aangehaald in het vak signalen en systemen zoals Laplace transformatie, Z transformatie,FFT, DFT mogelijkheden en beperkingen FIR/IIR. De theorie van DSP-1 in de 1ste semester van de master over multi-rate  moet begrepen zijn om een vertaling naar hardware te kunnen maken. Een basis kennis van C, assembler, Matlab is eveneens vereist.

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Eigen ppt-slides. Handboek 'Real-Time Digital Signal Processing: Implementations and Applications, SM Kuo, et al., Wiley.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • projectwerk
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

De evaluatie bestaat uit theorie vragen en oefeningen over de inhoud van de hoorcolleges (mondeling, geslotenboek) De student kan contact opnemen via email of kan vragen stellen na de les.
OA:
03200764
Code:
03200764
Vakcoördinator:
Bart Vanrumste
Semester:
2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands