Hydrauliek toepassingen (2008-2009)

- multikleppen; - proportieel- en sevohydrauliek; - opslag en conditionering van hydraulische vloeistoffen; - montage, in dienst stellen en onderhoud van pompen, motoren, cilinders, ventielen, kleppen, accumulatoren, filters; - storingzoeken; - berekenen van hydraulische installaties; - schakelschema's lezen; - schakelschema's opstellen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
PB01: De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie. PB02: De student wijst correct naar de gebruikte informatie. PB07: De student onderneemt activiteiten die de ontwikkeling van die competentie stimuleren (bv. zelfstudie, overleg met medestudenten)

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student kiest een specifieke oplossing en kan deze keuze verantwoorden.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
  • BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
  • BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
  • BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
  • BC13 Het onderhoud plannen/ organiseren.
  • BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
  • BC17 Technische ondersteuning verlenen.
Toelichting:

BC1: Technische informatie rond materialen en werktuigen verzamelen en interpreteren (wat is in handel verkrijgbaar). Normen raadplegen.
BC2: Materiaalkeuzes maken op basis van specificaties en haalbaarheid. BC3: Functionele en technische specificaties omzetten in een tekening. BC4: Ontwerp maken op basis van de eisen. Pneumatische / hydraulische schema's ontwerpen. BC5:Technische dossiers samenstellen (bestek, stuklijst,…
BC7: Pompprincipes, - curven toepassen en gebruiken.
BC11: Technische richtlijnen analyseren.

BC12: Technische richtlijnen toepassen. BC13: Het uitwerken van preventieve onderhoudsschema's. BC14: Predictieve, preventieve en curatieve onderhoudsactiviteiten optimaliseren op basis van analyses.

BC17: Technisch advies verlenen.
 
Toelichting  
 

-De student kan de gebruikte hydrauliekvaktermen correct en ondubbelzinnig verklaren. -De student kan de werking en symboliek van multikleppen omschrijven. -De student kan de werking en symboliek van progressieve stuurschuiven omschrijven. -De student kan de conditionering en opslag van hydraulische vloeistoffen omschrijven. -De student kan de montage, in dienst stellen en onderhoud van pompen, motoren, cilinders, ventielen, kleppen, accumulatoren en filters omschrijven. -De student kent de procedure van het storingzoeken en kan het toepassen. -De student kan hydrauliek schema's lezen en opstellen. -De student kan hydrauliek installaties berekenen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: - cursus hydrauliek 2EM. Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: -hydrauliek (2EM). Studenten bezitten de volgende competenties: - zie hydrauliek 2EM.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op WWW
  • Andere: industriële schema's

B. Verplichte leermiddelen

Doucet Jan, 2005, cursus hydrauliek. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel,

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
05210457
Code:
05210457
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands