- multikleppen;
- proportieel- en sevohydrauliek;
- opslag en conditionering van hydraulische vloeistoffen;
- montage, in dienst stellen en onderhoud van pompen, motoren, cilinders, ventielen, kleppen, accumulatoren, filters;
- storingzoeken;
- berekenen van hydraulische installaties;
- schakelschema's lezen;
- schakelschema's opstellen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
PB01: De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie.
PB02: De student wijst correct naar de gebruikte informatie.
PB07: De student onderneemt activiteiten die de ontwikkeling van die competentie stimuleren (bv. zelfstudie, overleg met medestudenten)
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student kiest een specifieke oplossing en kan deze keuze verantwoorden.
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
- BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
- BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
- BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
- BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
- BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
- BC13 Het onderhoud plannen/ organiseren.
- BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
- BC17 Technische ondersteuning verlenen.
Toelichting:
BC1: Technische informatie rond materialen en werktuigen verzamelen en interpreteren (wat is in handel verkrijgbaar).
Normen raadplegen. |
BC2: Materiaalkeuzes maken op basis van specificaties en haalbaarheid.
BC3: Functionele en technische specificaties omzetten in een tekening.
BC4: Ontwerp maken op basis van de eisen.
Pneumatische / hydraulische schema's ontwerpen.
BC5:Technische dossiers samenstellen (bestek, stuklijst,… |
BC7: Pompprincipes, - curven toepassen en gebruiken. |
BC11: Technische richtlijnen analyseren. |
BC12: Technische richtlijnen toepassen.
BC13: Het uitwerken van preventieve onderhoudsschema's.
BC14: Predictieve, preventieve en curatieve onderhoudsactiviteiten optimaliseren op basis van analyses.
|
BC17: Technisch advies verlenen. |
|
|
Toelichting |
|
-De student kan de gebruikte hydrauliekvaktermen correct en ondubbelzinnig verklaren.
-De student kan de werking en symboliek van multikleppen omschrijven.
-De student kan de werking en symboliek van progressieve stuurschuiven omschrijven.
-De student kan de conditionering en opslag van hydraulische vloeistoffen omschrijven.
-De student kan de montage, in dienst stellen en onderhoud van pompen, motoren, cilinders, ventielen, kleppen, accumulatoren en filters omschrijven.
-De student kent de procedure van het storingzoeken en kan het toepassen.
-De student kan hydrauliek schema's lezen en opstellen.
-De student kan hydrauliek installaties berekenen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: - cursus hydrauliek 2EM.
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: -hydrauliek (2EM).
Studenten bezitten de volgende competenties: - zie hydrauliek 2EM.
A. Type
- cursus
- materiaal op WWW
- Andere: industriële schema's
B. Verplichte leermiddelen
Doucet Jan, 2005, cursus hydrauliek. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel,
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving