Nederlands deel 1 (2008-2009)

Initiatie kinderliteratuur gekoppeld aan: - didactiek vertellen en voorlezen (afgestemd op de eerste stage-ervaring) - zelfstandige verwerking: lectuurtaak. Didactiek luisteren: - luisteren bekijken als een actief en complex psychologisch proces - domeinen van luistervaardigheid - soorten van luisteren - hoe het luisteren didactisch organiseren Didactiek voortgezet lezen: - technisch lezen - begrijpend/studerend lezen Kunst in Zicht (afhankelijk van het aanbod in het eerste en/of het tweede semester): - bijwonen van één of twee theatervoorstellingen voor leerlingen van de lagere school - korte verwerking van deze voorstellingen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
In het eerste jaar werkt de student aan de volgende algemene competenties: - beschikken over het vermogen tot communiceren van informatie - teamgericht kunnen werken - besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid - denk- en redeneervermogen - kritisch reflecteren - oplossingsgericht kunnen werken - informatie verwerven en verwerken - een ingesteldheid hebben tot levenslag leren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

C1.1 De student kan de beginsituatie achterhalen.

C1.2 De student kan doelstellingen kiezen en formuleren.

C1.3 De student kan leerinhouden -ervaringen selecteren.

C1.4 De student kan leerinhouden -ervaringen structureren.

C1.5 De student kan gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.

C1.6 De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.

C1.7 De student kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep.

C1.8 De student kan observatie en evaluatie voorbereiden.

 C3.1 De student beheerst de basiskennis van de leerinhouden en volgt de recente ontwikkelingen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's.

C3.2 De student kan kennis en vaardigheden mbt de leergebieden aanwenden.

 C4.1 De student kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.

C4.4 De student kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.

 C10 De student kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen: sociaal-politieke, sociaal-economische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en het cultureel-wetenschappelijke.

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student beheerst de leerstof van de lagere school en hij beschikt  over voldoende achtergrond om die leerstof zinvol te kaderen. De student is voldoende taalvaardig (mondeling en schriftelijk) om door te kunnen groeien naar een voorbeeldfunctie voor de leerlingen. De student is bereid om de eigen taalvaardigheid in functie daarvan verder te optimaliseren.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op WWW
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

- een syllabus is beschikbaar - eigen lesnota's die een aanvulling vormen op de syllabus - leerplannen Nederlands (deelleerplannen Spreken en Luisteren, Lezen, Schrijven, Taalbeschouwing, Muzisch taalgebruik, Drama en Schrift) - Woordenlijst Nederlandse taal - Steevens, J.P., (2005) Spel correct. Brugge: Die Keure educatief. - www.taalsite.nl - www.taaltelefoon.vlaanderen.be

C. Aanbevolen leermiddelen

- cd-rom Spel correct - Smedts, W., & Van Belle, W., (2003). Taalboek Nederlands. Kapellen: Pelckmans. - Paus, H., (2002). Portaal: Praktische taaldidactiek voor het primair onderwijs. s.l.: Coutinho. - Daems, F., (et al.), (1982). Leren leven in taal: Een moedertaaldidactiek. Antwerpen: De Sikkel. - Van Der Geest, A., & Swüste, W., (1993). Luisteren in meervoud. Den Bosch: Malmberg. - Bol E., (1982). Leespsychlogie. Groningen: Wolters - Noordhoff. - van Coillie, J., (1999). Leesfeesten en boekenbeesten: Hoe werken (met) kinder- en jeugdboeken. Leuven: Davidsfonds - Infodok.

A. Types

  • hoorcollege
  • labo en werkcollege
  • stage
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • individuele taak
  • Andere: bij de individuele taak hoort ook een groepswerk

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

2de examenperiode

 

3de examenperiode 

vorm  

 

 

vorm 

 

 

 

 

vorm  

 

 

Schriftelijk 

90 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schriftelijk 

 

 

100  

 

 

Taak met individueel deel en groepswerk 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

Een niet-correct schriftelijk taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO. Een onvoldoende voor schriftelijk taalgebruik kan leiden tot een onvoldoende voor het OO.  

Monitoraten zijn voorzien in de loop van het academiejaar.
OA:
11260160
Code:
11260160
Vakcoördinator:
Roel Duys
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands