De student verankert de woordenschat, grammatica en klankleer en hij breidt deze systematisch verder uit. Kennis, vaardigheden en didactiek komen geïntegreerd aan bod in modules waarvan de inhoud kan wijzigen volgens de actualiteit en de inbreng van de studenten. De invalshoek is " La Francophonie" in de ruime zin van het woord.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker is de student in staat om:
- z'n kennis ( woordenschat, grammatica en cultuur) zelfstandig verder uit te breiden en te verdiepen
- de verworven kennis te integreren in zijn actief taalgebruik
- informatie op te zoeken en kritisch te verwerken via vakliteratuur
Als cultuurparticipant:
- verwerft de student zelfstandig informatie over de historische en huidige rol van de Franse taal en cultuur in de wereld
- verwerft de student zelfstandig informatie over de interculturele verschillen tussen Franssprekende landen en hun relatie met het Frans
- verwerkt en communiceert de student de verworven informatie op een didactisch verantwoorde wijze aan zijn medestudenten
- kan hij Franse cultuur integreren in zijn lessen
- volgt hij de actualiteit op en kan hij gemotiveerd een persoonlijk standpunt innemen
Als opvoeder:
- wekt de student interesse op bij zijn leerlingen voor diversiteit van culturen
- zorgt hij er voor dat leerlingen succeservaringen beleven bij het leren van een vreemde taal
- creëert hij een rijke leeromgeving
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- stelt hij een synthesetoets op die beantwoordt aan de principes van het vreemdetalenonderwijs
- is hij in staat om gedifferentieerd te werken
- integreert hij nieuwe media in z'n lessen
Als innovator:
- kan hij kritisch reflecteren
- stuurt hij zich voortdurend bij op gebied van inhoud en methode
- geeft hij blijk van een ingesteldheid tot levenslang leren
Als lid van een schoolteam:
- kan hij afspraken maken en houdt hij zich er aan ( o.a. groepswerk)
- kan hij leiding geven en teamgericht werken
- overlegt hij regelmatig met z'n mentoren en wisselt hij ervaringen uit
Als lid van een onderwijsgemeenschap:
- weet hij waar hij informatie kan vinden over onderwijs
- volgt hij de onderwijsactualiteit op
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student kan zich uitdrukken in het Frans zowel schriftelijk als mondeling. Hij beheerst de leerstof van het eerste en het tweede jaar Baso.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- Artikels en teksten, collegenotities
- Zelfgezochte artikels
- Handboeken, zie boekenlijst
- Bibliotheek en vakbibliotheek
- Audiovisueel materiaal
- Gebruik van internet
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- stage
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
- presentatie
- individuele taak
B. Omschrijving
1e examenperiode
|
2e examenperiode
|
3e examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
60
|
S + M
|
40
|
PE
|
100
|
S + M
|
coaching