Voedingschemie (2008-2009)

De cursus voedingschemie bestudeert de samenstelling van voedingsmiddelen en hun grondstoffen en de chemische veranderingen die tijdens de bereiding en opslag ervan optreden. Hierbij komen zowel de macronutriënten, waaronder klassiek water, lipiden, koolhydraten en proteïnen worden gerekend, aan bod als de micronutriënten waaronder de vitaminen en mineralen. De cursus laat de studenten ook kennis maken met een aantal voedseladditieven.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
  • C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
  • C07 De chemist is in staat om reactieschema's en bijhorende reactiemechanismen voor een (deel)syntheseproces uit te schrijven, de synthese uit te voeren en te optimaliseren om producten aan te maken met de vereiste specificaties.
Toelichting:
- De student kan de chemische structuren van de belangrijkste macronutriënten weergeven. - De student kent de belangrijkste macro- en spoorelementen, contaminanten en additieven. - De student kan de invloed van tijd, temperatuur, reagentia en omgevingsparameters op nutriënten verwoorden. - De studenten kan de belangrijkste modificaties, gewenst en ongewenst, die tijdens bereiding en bewaring van levensmiddelen kunnen optreden verwoorden. - De student kan de modificaties die voedingstoffen kunnen ondergaan tijdens bereiding en bewaring verklaren aan de hand van hun chemische eigenschappen. - De student kan toxische effecten van contaminanten en additieven aangeven en de daaruit volgende normstelling in voedsel uitleggen. - De student is in staat om zelfstandig informatie rond voeding op te zoeken, te beoordelen en te gebruiken.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Beschrijvende biochemie

A. Type

  • handboek
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Inleiding tot de levensmiddelenchemie, A. Ruiter, 2002

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • mondeling examen

B. Omschrijving

In het schriftelijk examen komen verschillende soorten vragen aan bod: definities formuleren en illustreren met voorbeelden, uitspraken evalueren op hun juistheid, meerkeuzevragen, open vragen naar principes, vragen naar verbanden etc. Eén hoofdstuk wordt mondeling geëvalueerd. Het vakoverschrijdend groepswerk wordt beoordeeld via permanente evaluatie en telt voor 10% van de punten mee. Tijdens de lessen hebben de studenten de gelegenheid tot het stellen van vragen. Ook buiten de lesuren en per mail kunnen vragen gesteld worden. De PowerPointpresentaties en andere bijkomende informatie wordt op Toledo ter beschikking gesteld.
OA:
06020390
Code:
06020390
Vakcoördinator:
Mik Van Der Borght
Semester:
1
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands