De inhoud omvat volgende onderwerpen:
ZWEMMEN EN WATERGEWENNING BIJ KLEUTERS
In het eerste deel van zwemmen wordt er aandacht besteed aan het zwemmen op eigen niveau en het reddend zwemmen. Het tweede deel omvat de didactiek van watergewennuing bij kleuters.
DANS- en BEWEGINGSEXPRESSIE
We behandelen bij dans twee dansvormen die zeer relevant zijn voor het kleuteronderwijs: Dansexpressie en kinderdans. De vaardigheden op eigen niveau worden verfijnd en de didactiek komt uitgebreid aan bod.
DRAMA
Drama omvat twee onderdelen: didactiek drama en figurentheater. Bij de didactiek drama bekijken we hoe de student dramatisch kan werken met verhalen bij kleuters. Zowel het spelen van verhalen als het spelen met elementen uit verhalen komen aan bod. Bij het onderdeel figurentheater leert de student enkele basistechnieken van figurentheater kennen en kan hij zich hier verder zelfstandig in bekwamen.
Kritisch reflecteren
Projectmatig en methodische handelen:
Teamgericht werken:
· De studenten werken samen tijdens micro-teachingsessies.
Oplossingsgericht kunnen werken:
· De student kan de transfer maken naar andere onderwerpen en thema’s van dans, drama en beweging. De student integreert inzichten van dans, drama en beweging in andere leerdomeinen.
Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid
· De student is in staat om een persoonlijke visie te ontwikkelen op de waarde van drama, dans en beweging.
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De leraar als opvoeder
De leraar als inhoudelijk expert
De leraar als organisator
De leraar als onderzoeker, als innovator.
De leraar als cultuurparticipant
CURSUSMATERIAAL
Studiewijzer: Drama, dans en beweging deel 2
Leysen, G. (2008). Dansen met kleuters. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Lodeweyckx, E.. (2008).Bewegen met kleuters . Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Lodeweyckx, E.. (2008).Watergewenning . Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Van der Straeten, E. (2008). Drama, spelen met verhalen . Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Van der Straeten, E. (2008). Figurentheater. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
.
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
|||
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
|
40
|
Praktische proef drama (20)
Praktische proef figurentheater (20)
|
40
|
Praktische proef
|
|
|
27
|
Praktische proef dansen
|
27
|
Praktische proef
|
|
|
33
|
Mondeling examen
Praktische proef |
33
|
Mondeling examen
|
|
|
100
|
|
100
|
|
Begeleiding : 2 u coaching |
1 u coaching : dansopracht |
1 u. coaching : opdracht watergewenning |