Frans deel 4 (2008-2009)

In het tweede semester staan volgende elementen op het programma: verdere verdieping van een aantal grammaticale items, zelfstudie van de helft van de hoofdstukken woordenschat, het volgen van de actualiteit in de Franstalige pers (zowel algemeen als op vlak van de onderwijsgemeenschap), de analyse en vergelijking van verschillende handboeken, het opstellen en verwerken van een test en een verdere verdieping van een aantal vakdidactische aspecten, het bestuderen van de belangrijkste literaire stromingen in de 18e eeuw en de lectuur van twee hedendaagse boeken.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Als inhoudelijk expert:
- beheers je de basiskennis (woordenschat, spraakkunst, klankleer) grondig
- heb je inzicht in de evolutie van de Franse taal en de maatschappelijke context die daar invloed op heeft en kan je dit opvolgen
- kan je de nodige informatie ivm deze aspecten opzoeken

 Als cultuurparticipant kan je:
- actuele thema's in de Franstalige pers op een persoonlijke manier uitwerken
- de verschillende aspecten van de Franse cultuur en maatschappij verder uitdiepen
- teksten/boeken uit de literatuur van de 18e en 20e eeuw analyseren en interpreteren
- zelfstandig informatie opzoeken en selecteren ivm de tweejaarlijkse reis en dit gidsen voor een groep

 Als lid van de onderwijsgemeenschap:
- volg je de actualiteit aangaande het onderwijslandschap in de Franstalige pers en kan je hierover discussiëren met je collega-studenten.

 

Als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen kan je:
- verschillende handboeken en didactische tijdschriften voor het secundair onderwijs analyseren, toetsen aan de leerplannen en vergelijken.
- kan je je didactische bekwaamheid en functioneren verder uitdiepen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- Artikels en teksten, collegenotities
- Zelfgezochte artikels
- Handboeken, zie boekenlijst.

C. Aanbevolen leermiddelen

Franstalige gesproken en geschreven pers, films, boeken,...

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

1e examenperiode

 

2e examenperiode

 

3e examenperiode

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

 

 

60

 

S +  M

 

100

 

S + M

 

 

 

40

 

PE

 

 

 

monitoraten: docent- en studengestuurd
OA:
11269380
Code:
11269380
Vakcoördinator:
Birgit Van De Mieroop
Semester:
2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Frans