Psychosociale ontwikkeling deel 2 (2008-2009)

Binnen dit opleidingsonderdeel leer je hoe je de psychosociale ontwikkeling van de kleuters kan stimuleren:

- via het aanbieden van verhalen en verwerkingsmogelijkheden erbij

- via morgenritueel en andere dagelijkse rituelen

- via andere activiteiten: gezelschapsspel, kringgesprek, huishoudelijke activiteit en eetmoment

- via het ondersteunen van welbevinden en zelfsturing bij individuele kleuters

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:

Denk -en redeneervaardigheid:

- De student kan de theoretische kennis verworven binnen dit opleidingsonderdeel toepassen bij het maken van de opdrachten binnen dit onderdeel.

 

Informatie verwerven en verwerken:

- De student kan de aangeboden leerstof met het nodige inzicht verwerven.

- De student kan de opdrachten correct lezen en met alle gevraagde aspecten rekening houden, zodat de taak volledig is.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

- De student kan rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters gepaste doelstellingen kiezen en formuleren die gericht zijn op het bevorderen van de psychosociale ontwikkeling van de kleuter. 

- De student kan aangepaste materialen en onderwerpen selecteren voor volgende ervaringssituaties: verhaal vertellen/voorlezen, gespreksactiviteit na een verhaal, kringgesprek, gezelschapsspel, morgenritueel, huishoudelijke activiteit.

- De student kan rekening houdende met de beginsituatie van de kleuters, met aangepaste materialen bovenvermelde ervaringssituaties gestructureerd uitwerken.

- De student kan voor bovenvermelde ervaringssituaties aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.

 

Opvoeder:

- De student kan manieren aanreiken om te werken aan het emotioneel en fysiek welbevinden van kleuters. 

- De student kan een voorbeeldfunctie stellen inzake gezond gedrag.

- De student kan bij kleuters de verbondenheid met zichzelf en met de anderen stimuleren.

 

Inhoudelijk expert:

- De student kan de belangrijkste didactische principes van volgende ervaringssituaties aangeven:  verhaal vertellen/voorlezen, gespreksactiviteit na een verhaal, kringgesprek, gezelschapsspel, morgenritueel, huishoudelijke activiteit.

De student kan bovenvermelde ervaringssituaties ontwikkelingsondersteunend ontwerpen en begeleiden.

 

Organisator:

- De student kan volgende ervaringssituaties gestructureerd, veilig en hygiënisch laten verlopen: verhaal vertellen/voorlezen, gespreksactiviteit na een verhaal, kringgesprek, gezelschapsspel, morgenritueel, huishoudelijke activiteit.

- De student kan bovenvermelde ervaringssituaties gestructureerd schriftelijk voorbereiden.

 

Innovator-onderzoeker:

- De student kan bij het ontwerpen en begeleiden van ervaringssituaties zijn eigen functioneren in vraag stellen en vervolgens ook bijsturen. 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: studiewijzer

B. Verplichte leermiddelen

- Buts, L. (2008). Studiewijzer: Psychosociale ontwikkeling: deel 2. Onuitgegeven studiewijzer voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.

- Buts, L., Franssen, R. & Vreys, J. (2008). Werken met (gevoelsgeladen) verhalen in de kleuterklas. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

- Buts, L. (2008). Kringgesprek. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

- Buts, L. (2008). Gezelschapsspel. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

- Buts, L. (2008). Het ondersteunen van welbevinden en zelfsturing van individuele kleuters. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

- De Busser, A. (2008). Morgenritueel en contactspel. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

- De Busser, A. (2008). Dagelijkse rituelen. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar. 

 De Busser, A., & De Bie , L. (2008). Didactiek van huishoudelijke activiteiten en eetmoment. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

- Erkende Instantie r.-k. Godsdienst. (2001). Werkplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het katholieke kleuteronderwijs in Vlaanderen. Brussel: LICAP.

- Laevers, F., & Depondt, L. (2004). Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs. Leuven: CEGO.

- VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege
  • Andere: monitoraat, coaching, zelfstandig werk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • individuele taak

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
80% Schriftelijk examen 80% Schriftelijk examen
20% Taak rituelendoos 20% Taak rituelendoos
100%       100%   
monitoraat, coaching bij de taak
OA:
11261820
Code:
11261820
Vakcoördinator:
Leen Buts
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands