- Inleiding: het huisreglement, het intranet, het gebruik van de dropfolder, instroomprofiel, jaarplanning,...
- De computer: hardware, software, aanmelden aan een netwerk, een wachtwoord kiezen en beheren.
-
Windows: het bureaublad, de prullenmand, snelkoppelingen, de taakbalk, het kladblok, werken met vensters, bewaren van documenten, een boomstructuur beheren, ...
-
Windows Verkenner: weergeven, bewerken, zoeken van documenten en mappen, de document- en stationeigenschappen.
-
Bladschikking en uitvoeringsmodaliteiten van een drukopdracht.
-
Internet Explorer: browsen, surfen, de sneltoetsen, zoeken in een actieve pagina en onderhoud en beveiliging van de Pc.
-
Zoeken op het Internet: een zoekstrategie uitwerken, een zoeksysteem kiezen, de formulering van de syntax, evalueren van het zoekresultaat, overnemen en gebruiken van informatie.
-
Mailen (bijlagen, CC,BCC) en beveiligen van communicatie over het internet
-
Gesystematiseerd zoeken en het gebruik van elektronische databanken.
-
Presenteren met PowerPoint: een gestructureerde dia-indeling kiezen, het diamodel gebruiken en aanpassen, een diavoorstelling ontwerpen, instellen en afstemmen op de behoeften van het publiek en animaties, geluid- en beeldfragmenten integreren in een presentatie.
-
Tekstverwerking in Word: een gegeven tekst editeren, opmaken, een voetnoot invoeren, kop-en voetteksten gebruiken, figuren invoegen en bewerken, tabellen maken, de functie: "brieven en verzendlijsten"gebruiken, bestanden koppelen, werken met een bestaand sjabloon: opmaakprofielen toekennen, automatisch een inhoudstafel of lijst met tabellen genereren.
-
Rekenbladen in Excel: de basismanipulaties, de opmaak van gegevens, rekenen d.m.v. functies en formules, grafieken generen en het gebruik van de statistische functie: de frequentieverdeling.
-
KHKgerelateerde toepassingen: Toledo (elektronisch leerplatform) en het Edu-mail systeem gebruiken, in de catalogus van de mediatheek zoeken, documenten downloaden van de I: en de J:-schijf, bestanden op de dropfolder plaatsen en rapporteren d.m.v. het verslagsjabloon.
-
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
- C07 De MA werkt aan zijn verdere professionalisering binnen een perspectief van levenslang leren en zich ontwikkelen.
Toelichting:
C2.1 De MA beschrijft en analyseert sociale situaties integraal. · Zoekt actief naar informatie in de situatie (exploreren)
C2.2 De MA rapporteert zo, dat hij de informatie voor alle betrokkenen verstaanbaar, acceptabel en betekenisvol kan maken. · Communiceert in de verslaggeving rekening houdend met alle betrokkenen
C7.3 De MA ontplooit het eigen professioneel functioneren permanent in een kritische verhouding tot nieuwe ontwikkelingen in de socio-professionele context. · Leest op regelmatige basis vaktijdschriften en nieuwe relevante literatuur · Volgt nieuwe ontwikkelingen · Heeft een eigen strategie om nieuwe ontwikkelingen op te volgen en eventueel in te passen in de eigen taak
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen voorkennis vereist
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Lesnota's, aangevuld met de lesslides (beschikbaar via Toledo en Campinia Media)
"Oefeningen Windows en Internet" , Pieter Lievens
"Oefeningen Word" en "Inleiding Excel" Campinia Media (2005), Pieter Lievens
C. Aanbevolen leermiddelen
"Word XP voor beginners" en "Excel XP 1, 2 en 3" Campinia Media (2004), Roger Frans zijn aanbevolen literatuur maar geen verplichte leermiddelen.
A. Types
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- praktische proef
- aan de computer
- paper/werkstuk
- permanente evaluatie
B. Omschrijving