Zelfsturing en actieonderzoek deel 1 (2008-2009)

1) Onthaal 2) Opleidingsportfolio: eigen leerproces 3) Reflecteren

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert: De student kent het competentiekader eigen aan de opleiding. De student kan zichzelf, de eigen vorderingen en tekorten situeren binnen de competenties eigen aan de opleiding.  2. Innovator, onderzoeker: De student beheerst een systematische reflectiemethode om de eigen ontwikkeling en in beperkte mate ook reeds het eigen functioneren in de beroepspraktijk kritisch te analyseren en gericht bij te sturen.  3. Partner van ouders en verzorgers: De student kan op discrete wijze omgaan met ervaringen en bevindingen die medestudenten aanbrengen. 4 Schoolteam: De student kan - via uitwisseling van ervaringen en bevindingen met medestudenten - conclusies formuleren voor het eigen leren en functioneren. 5. Onderwijsgemeenschap: De student heeft zicht op de maatschappelijke rol van het lerarenberoep.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

cursusmateriaal

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • presentatie

B. Omschrijving

 

1ste examenperiode

 

2de examenperiode

 

3de examenperiode

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

%

 

vorm

 

 

 

 100

 presentatie

 100

 presentatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Individuele coaching van het POP
OA:
11267880
Code:
11267880
Vakcoördinator:
Mario Hannes
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands