Eerste leerjaar (2008-2009)

 1. Sociaal-emotionele ondersteuning :

- psychologie van de kleuter en het lagere schoolkind

- de overgang kleuter naar eersteklasser

2. Krachtige leeromgeving :

- didactiek kleuterschool

- methodiek aangepast aan de mogelijkheden van het kind

3. Aanvankelijk lezen en schrijven

4. Aanvankelijk rekenen

 

                                                                                             

 

  

 

 

 

 

 

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:

FG 1 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen

BS 1.1. De student kan de beginsituatie achterhalen

BS 1.2. De student kan doelstellingen kiezen en formuleren

BS 1.3. De student kan leerinhouden -ervaringen selecteren

BS 1.4. De student kan leerinhouden -ervaringen structureren

BS 1.5. De student kan gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen

BS 1.6. De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen

BS 1.7.De student kan een  krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep

BS 1.8. De student kan de observatie/evaluatie voorbereiden

BS 1.9. De student kan observeren en poces en product evalueren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie

FG 2 Opvoeder

BS 2.6. De student kan het fysiek en geestelijk welzijn bevorderen

FG 3 Inhoudelijk expert

BS 3.1. De student is in staat de basiskennis van de leerinhouden te beheersen en recente ontwikkelingen te volgen in leergebieden en leerstofoverschrijdende thema's

BS 3.2. De student is in staat kennis en vaardigheden mbt leergebieden aanwenden

FG 4 Organisator

BS 4.1. De student kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

moduleboek eerste leerjaar

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • Andere: zelfstandige studie- en producttaken

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • mondeling examen

B. Omschrijving

Permanente evaluatie :

- samenstellen en presenteren van een bundel 'Eerste Leerjaar' (verplichte en eigen leerdoelen)

- mondelinge bevraging door docenten

Verdere toelichting komt bij het begin van de module (zie moduleboek). Een onvoldoende op één van de onderdelen of schriftelijk taalgebruik kan leiden tot een onvoldoende op het geheel.

Als er een onregelmatigheid wordt vastgesteld, kan dit leiden tot een uitsluitingscijfer.

Tijdens de derde examenperiode bestaat de evaluatie uit een taak.

 

 

Er worden differentiatie-uren voorzien.
OA:
11269230
Code:
11269230
Vakcoördinator:
Nadine Diels
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands