Iedereen die beslissingen neemt in de bedrijfswereld heeft informatie over de markt nodig. Het verwerken van enquêtes staat dan ook centraal in het vak informaticatoepassingen. Vooraleer we een vragenlijst kunnen afnemen, hebben we een steekproef nodig. Nadat de enquête is afgenomen, ontwerpen we een datamatrix, zodat de antwoorden van de respondenten kunnen ingevoerd worden in het softwareprogramma.
Descriptieve analyse behandelt het maken van frequentietabellen en de grafische voorstelling ervan. Op deze manier kunnen we gemakkelijk presenteren welke antwoorden de respondenten gegeven hebben. De cursus behandelt eveneens de statistische formules waarmee centrale waarden en spreidingsmaten kunnen berekend worden. We bestuderen ook de samenhang tussen de antwoorden van vragen door de aanmaak van kruistabellen.
Het blijft echter niet bij beschrijvende analyse: er wordt evenzeer bekeken in welke mate er verbanden bestaan tussen variabelen met behulp van de chi-kwadraattoets en regressie-, en (rangorde)correlatieanalyse.
Tenslotte behandelen we de variantieanalyse met als doel de resultaten van experimenten te kunnen bestuderen.
Kortom deze cursus behandelt het gebruik van de softwareprogramma’s MS Excel en SPSS in het kader van de invoer, beschrijving en analyse van enquêtes en experimenten.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De rol van informatiebeheerder.
- C02 De rol van analist.
- C03 De rol van adviseur.
Toelichting:
Studenten kunnen met behulp van de softwareprogramma’s MS Excel en SPSS:
een steekproef trekken uit een gegeven kader
aselecte getallen creëren
een correct en bruikbaar datamatrix maken van een gegeven vragenlijst
een datamatrix gebruiken om de antwoorden in te voeren
een frequentietabel maken en interpreteren van uni-dimensionele vragen
een frequentietabel maken en interpreteren van meerantwoordvragen en multi-dimensionele vragen
een gepaste grafiek maken van elke soort vraag
een gepaste centrale waarde en spreidingsmaat berekenen en interpreteren
een kruistabel maken, in procenten en absolute waarden van uni-dimensionele vragen
een kruistabel opstellen van meerantwoordvragen en multi-dimensionele vragen
een chi-kwadraat toets uitvoeren
een regressieanalyse uitvoeren
een rangordecorrelatieanalyse uitvoeren
een correlatieanalyse uitvoeren
een variantieanalyse uitvoeren
Studenten kunnen de resultaten van de analyses interpreteren en een conclusie formuleren,
Studenten kunnen alle nodige statistische cijfers berekenen en gebruiken (kritische chi-kwadraat, f-ratio, Z-waarde).
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten volgen simultaan het vak marktonderzoek. Studenten hebben het vak statistiek afgelegd. Studenten hebben MS Excel voor beginners afgelegd
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- Andere: cd-rom SPSS (versie 15)
B. Verplichte leermiddelen
Vervecken, Tessa, 2005. ICT in marketing: Marktonderzoek via MS Excel., Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 146 p.
C. Aanbevolen leermiddelen
huidige SPSS software (versie 15)
huidige Exce software (excel 2007)
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- labo en werkcollege
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
- paper/werkstuk
B. Omschrijving