Begrip communicatie Verbale en non- verbale communicatie (lichaamstaal) Enkele communicatietheorieën: Feed-backtheorie, Transactionele analyse Presenteren (voorbereiding, eigenlijke presentatie, nazorg) Vergadertechnieken (Rol van de voorzitter, de secretaris, de deelnemers), marketingtechnieken.
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
- 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
- 05. Beschikken over het vermogen tot communiceren van het eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten en leken
Toelichting:
Communicatie en probleemoplossend denken in praktische situaties. Inzicht in de marketingmixt. |
|
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 05. Het vermogen tot originaliteit en creativiteit met het oog op het continu uitbreiden van de kennis en inzichten
- 06. Kunnen samenwerken in een multidisciplinaire omgeving
Toelichting:
Communicatie en marketing: - Studenten kunnen presentaties en demonstraties geven. - Studenten kunnen participeren aan vergaderingen als voorzitter,secretaris of deelnemer. - Studenten kunnen kritische taakgesprekken voeren. - Studenten kunnen hun strategie bepalen bij het voeren van onderhandelingen. Extra competenties - Studenten kunnen verslagen opmaken. - Studenten kunnen evaluatiegesprekken voeren, inzicht in marketingtechnieken. Communicatie en probleemoplossend denken in praktische situaties.Voeren van verkoopsgesprekken. Inzicht in marketingtoepassingen.
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Transactionele analyse, feed-back en andere theorieën kunnen toepassen in de praktische communicatie
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen specifieke voorkennis vereist
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
Cursusteksten
Overheadprojector, bord
C. Aanbevolen leermiddelen
Geen
A. Types
B. Omschrijving
Er wordt gebruik gemaakt van diverse didactische hulpmiddelen. Groepsdiscussie wordt gestimuleerd |
|
|
A. Types
B. Omschrijving
De studenten krijgen een aantal representatieve vragen gespreid over de leerstof. Zij hebben voldoende voorbereidingstijd om de vragen schriftelijk te beantwoorden. Als zij daarmee klaar zijn volgt het eigenlijk mondeling examen.Er wordt dieper ingegaan op de verstrekte antwoorden
Vraagstelling en open discussies worden gestimuleerd.