Elektronica 2 lab (2008-2009)

- Versterkerschakelingen met bipolaire transistoren: - DC-instelling - AC-versterking - meten van in- en uitgangsweerstand - opmeten van Bodediagramma - emittervolger - Darlingtonschakeling - Versterkerschakelingen met unipolaire transistoren: - karakteristieken - DC-instelling - AC-versterking - meten van ingangsimpedantie en uitgangsimpedantie - sourcevolger - Eentrapsversterker met tegenkoppeling - Operationele versterker: meten van de dc en ac-specificaties - Basisschakelingen met de operationele versterker - inverterend versterker - niet-inverterend versterker - spanningsvolger - comparator - de sommeerversterker - de integrator en de differentiator - praktische schakelingen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Elektronische-ICT systemen beproeven.
  • C09 Zelfstandig elektronische-ICT systemen installeren.
  • C13 Onderhoudsproblemen in elektronische-ICT systemen oplossen.
Toelichting:
- De student kan de proeven voorbereiden waarbij hij de nodige informatie verzamelt en de nodige berekeningen maakt. Hij kan het op te lossen probleem zelfstandig definiëren en de verschillende oplossingsstappen gestructureerd weergeven. - De student kan verschillende elektronische componenten herkennen en benoemen. Hij kan elektronische componenten selecteren zodat hij een schakeling met de juiste componenten opbouwt. Hij kan de karakteristieken van de componenten opzoeken in de datasheets, desnoods via internet en verwoorden in een duidelijk begrijpbare taal. - De student kan elektronische schakelingen op ordelijke wijze opbouwen waarbij hij de kleurencode respecteert. Hij kan de werking van de schakeling in een duidelijk gestructureerde taal uitleggen  - De student kan de universeelmeter, de oscilloscoop en de functiegenerator juist afstellen en gebruiken zodat hij de werking van een elektronische schakeling kan onderzoeken waarbij hij het bekomen resultaat kritisch reflecteert en de schakeling eventueel corrigeert. Hij kan het nut en het doel van de verschillende meettoestellen beschrijven in een duidelijk gestructureerde taal waarbij hij aantoont dat hij zelfstandig kan onderscheiden welk meettoestel bij welke meting gebruikt moet worden. - De student kan een verslag maken over de uitgevoerde proeven. Hij kan het probleem definiëren, de doorlopen stappen structureren, conclusies trekken en verbanden leggen. Hij kan eventuele problemen toelichten en uitleggen hoe hij deze heeft gecorrigeerd. Hij kan alles neerschrijven in een duidelijk begrijpbare taal waarbij hij aantoont dat hij de technische woordenschat beheerst.  - De student kan elektronische schakelingen softwarematig simuleren waarbij hij de schakeling uitgebreid test, de bekomen resultaten kritisch reflecteert en eventueel corrigeert.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: Geen

De student heeft de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: basiskennis van elektriciteit: gelijkstroomtheorie, wisselstroomtheorie - basiskennis van elektronica: werking van diode, transistor en junctiefet

De student bezit de volgende competenties: basismeetapparatuur kunnen gebruiken,kleurcode weerstanden kunnen gebruiken, kennis word en excel kunnen toepassen

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

labo-opgaven op Toledo (F. De Schutter)

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • praktische proef
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Vragen stellen: rechtstreeks of met email
OA:
05210304
Code:
05210304
Vakcoördinator:
Frank De Schutter
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands