In deze onderwijsactiviteit worden twee grote thema's besproken nl: wondzorg en intravasculaire zorgen. Volgende leerinhouden komen aan bod: bloedname, infuustherapie, bloedtransfusie, verbandleer + wondbehandelingstechnieken, geïnfecteerde wonde, wondzorg met wiek, wondzorg met drain, thoraxdrainage, puncties.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
- BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
- BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
- BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
- BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
- BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
- BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
- BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
- BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
- BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
- BC13 De zorg organiseren en coördineren.
- BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
- BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
- BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
- BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
- C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
- C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
- C04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
- C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
- C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
- C07 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
- C08 Verpleegproblemen identificeren en onderscheiden.
- C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
- C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- C12 Effectief schriftelijk en mondeling rapporteren.
- C13 Preventief zorgverlenen.
- C16 Verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aanwenden in de praktijk.
- C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten die met succes hun eerste jaar in dit studiegebied hebben afgesloten worden toegelaten tot dit onderdeel.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- Andere: stappenplannen en checklists
B. Verplichte leermiddelen
Nicky Lembrechts, Kristine Sels, 2006, De zorgvrager in het ziekenhuis deel 1. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Lier.
Didactisch materiaal
Video's
Interactieve CD-roms
Stappenplannen en checklists
Powerpointpresentaties op Toledo
C. Aanbevolen leermiddelen
Handboek wondzorg Wit-Gele kruis Vlaanderen
Handboek Chirurgie Drs. J.T.E.de Jong
Handboek Interne geneeskunde Drs. J.T.E.de Jong/Drs.D.J.M. de Vries/Dr.M.J. Zaagman-van Buuren
A. Types
- hoorcollege
- labo en werkcollege
- Andere: vaardigheidsonderwijs, simulatiepatiënten
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- praktische proef
B. Omschrijving