Materiaal en techniek (2008-2009)

Verkennen van de wereld van techniek en wetenschap : bezoek aan Technopolis, WO techniek: inhouden en doelen, techniek in constructie- activiteiten, keuze-ateliers ( vilten, grimeren, timmeren, stikken), atelier poppen maken, sessie over probleemoplossend denken en over ontdekdozen, WI meten.
Muzisch en creatief omgaan met materiaal en techniek: werken met muziekinstrumenten, bewegingsopvoeding met alternatieve materialen, muzisch beeldend werken in constructie-activiteiten.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

Denk en redeneervaardigheid:

- De student kan zich verdiepen in een onderwerp van techniek en wetenschap.

 

Informatie verwerven en verwerken

- De student kan geschikte bronnen raadplegen, zinvolle inhouden selecteren, een goed gestructureerde synthese maken.

- De student kan deze informatie gebruikten voor het uitwerken van activiteiten voor kleuters, voor de betrokken leergebieden van de kleuterschool.

 

Ingesteldheid tot levenslang leren:

- De student identificeert, op basis van een kritische reflectie op het eigen functioneren, leerpunten en gaat op zoek naar wegen om de vastgestelde punten weg te werken.

- De student is bereid om de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling te verdiepen of te verbreden.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

Oplossingsgericht werken:

- De student is in staat om inzichten, verworven over de verschillende leergebieden van de kleuterschool in deze module, te integreren, voor het uitwerken van ontwikkelingsgerichte activiteiten.

 

Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid:

- De student springt bewust om met het gebruik van grondstoffen en materiaal.

- De student is actief gericht op veiligheid en doet suggesties in verband met veiligheidsprocedures.

- De student gaat op zoek naar duurzame oplossingen voor problemen.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: de beginsituatie van kinderen en de groep achterhalen op gebied van techniek, doelstellingen kiezen en formuleren, leerinhouden en -ervaringen selecteren, leerinhouden en -ervaringen structureren en vertalen in onderwijsaanbod, aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen, individueel en in teamverband ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen, een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren, met aandacht voor heterogeniteit. Opvoeder: het fysieke en geestelijke welzijn bevorderen. Organisator: gestructureerde en stimulerende , werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid. Innovator en onderzoeker: vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen; kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn. Partner van externen: de student legt contacten met een bedrijf als uitgangspunt voor zijn taak; cultuurparticipant: actuele en maatschappelijke ontwikkelingen en thema's kritisch benaderen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties


A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

Handboek : Depondt, L. (2001). [red.]. Handen uit de mouwen. Kleuters & IK - Doeboek 1. Leuven: CEGO.
Cursussen : onuitgegeven cursussen voor het tweede jaar Bachelor Kleuteronderwijs, KHK, Departement Lerarenopleiding Vorselaar:
    Cornelis, A., (2008). Wiskundige initiatie: meten,
    De Bie, L., (2008). Wereldoriëntatie : Techniek,
    De Bie, L., Decock, E., (2008). Constructie: techniek en verbeelding,
    De Busser, A., (2008). Ontdekdozen
    Rymen,K., (2008). Muziekinstrumenten,
    Lodeweyckx, E, (2008). Bewegingsopvoeding met alternatief materiaal,



C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: bezoek aan technopolis, ateliers, monitoraten

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • schriftelijk examen
  • meerkeuzevragen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
50 % schriftelijk 50% schriftelijk
50 % Permanente evaluatie 50% Permanente evaluatie
Er worden monitoraten ingericht, waarbij de student ondersteuning kan vragen bij het uitvoeren van de taken.
OA:
11267300
Code:
11267300
Vakcoördinator:
Lutgart De Bie
Semester:
1
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands