Verkennen van de wereld van techniek en wetenschap : bezoek aan Technopolis, WO techniek: inhouden en doelen, techniek in constructie- activiteiten, keuze-ateliers ( vilten, grimeren, timmeren, stikken), atelier poppen maken, sessie over probleemoplossend denken en over ontdekdozen, WI meten.
Muzisch en creatief omgaan met materiaal en techniek: werken met muziekinstrumenten, bewegingsopvoeding met alternatieve materialen, muzisch beeldend werken in constructie-activiteiten.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Denk en redeneervaardigheid:
- De student kan zich verdiepen in een onderwerp van techniek en wetenschap.
Informatie verwerven en verwerken
- De student kan geschikte bronnen raadplegen, zinvolle inhouden selecteren, een goed gestructureerde synthese maken.
- De student kan deze informatie gebruikten voor het uitwerken van activiteiten voor kleuters, voor de betrokken leergebieden van de kleuterschool.
Ingesteldheid tot levenslang leren:
- De student identificeert, op basis van een kritische reflectie op het eigen functioneren, leerpunten en gaat op zoek naar wegen om de vastgestelde punten weg te werken.
- De student is bereid om de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling te verdiepen of te verbreden.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Oplossingsgericht werken:
- De student is in staat om inzichten, verworven over de verschillende leergebieden van de kleuterschool in deze module, te integreren, voor het uitwerken van ontwikkelingsgerichte activiteiten.
Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid:
- De student springt bewust om met het gebruik van grondstoffen en materiaal.
- De student is actief gericht op veiligheid en doet suggesties in verband met veiligheidsprocedures.
- De student gaat op zoek naar duurzame oplossingen voor problemen.
C. Beroepsspecifieke competenties
C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
C02 Opvoeder.
C03 Inhoudelijk expert.
C04 Organisator.
C05 Innovator-onderzoeker.
C08 Partner van externen.
C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: de beginsituatie van kinderen en de groep achterhalen op gebied van techniek, doelstellingen kiezen en formuleren, leerinhouden en -ervaringen selecteren, leerinhouden en -ervaringen structureren en vertalen in onderwijsaanbod, aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen, individueel en in teamverband ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen, een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren, met aandacht voor heterogeniteit. Opvoeder: het fysieke en geestelijke welzijn bevorderen. Organisator: gestructureerde en stimulerende , werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid. Innovator en onderzoeker: vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen; kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn. Partner van externen: de student legt contacten met een bedrijf als uitgangspunt voor zijn taak; cultuurparticipant: actuele en maatschappelijke ontwikkelingen en thema's kritisch benaderen.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Leermiddelen
A. Type
cursus
materiaal op leeromgeving
handboek
B. Verplichte leermiddelen
Handboek : Depondt, L. (2001). [red.]. Handen uit de mouwen. Kleuters & IK - Doeboek 1. Leuven: CEGO.
Cursussen : onuitgegeven cursussen voor het tweede jaar Bachelor Kleuteronderwijs, KHK, Departement Lerarenopleiding Vorselaar:
Cornelis, A., (2008). Wiskundige initiatie: meten, De Bie, L., (2008). Wereldoriëntatie : Techniek, De Bie, L., Decock, E., (2008). Constructie: techniek en verbeelding,
De Busser, A., (2008). Ontdekdozen
Rymen,K., (2008). Muziekinstrumenten, Lodeweyckx, E, (2008). Bewegingsopvoeding met alternatief materiaal,
C. Aanbevolen leermiddelen
Werkvormen
A. Types
hoorcollege
oefenpracticum
groepswerk
begeleide zelfstudie
Andere: bezoek aan technopolis, ateliers, monitoraten
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
permanente evaluatie
schriftelijk examen
meerkeuzevragen
B. Omschrijving
1ste examenperiode
2de examenperiode
3de examenperiode
%
vorm
%
vorm
%
vorm
50 %
schriftelijk
50%
schriftelijk
50 %
Permanente evaluatie
50%
Permanente evaluatie
Begeleiding
Er worden monitoraten ingericht, waarbij de student ondersteuning kan vragen bij het uitvoeren van de taken.