materialenkennis
tweedimensionale technische vaardigheden
de beeldaspecten en studie van tweedimensionale werken uit de kunst
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De student kan:
-) de kenmerken van verschillende tweedimensionale technieken en materialen omschrijven met de juiste vaktermen
-) ontwerpen vanuit de waarneming gericht gebruiken om ze te vertalen naar tweedimensionaal werk
-) verschillende tweedimensionale technieken op een inzichtelijke manier gebruiken: je experimenteert met en leert hierdoor de eigenheid kennen van plakkaatverf, acrylverf, aquarel, bister, ecoline en Chinese inkt, linosnede, houtsnede en andere vormen van hoogdruk.
-) zich op een krachtige manier uitdrukken in diverse tweedimensionale technieken
-) de wereld van beelden kritisch bestuderen en analyseren: compositie, lijn, vorm, licht, textuur.
-) zich authentiek uitdrukken in tweedimensionale werkstukken.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er is geen specifieke voorkennis vereist, wel bereidheid tot werken.
A. Type
- Andere: schildersmateriaal, grafisch materiaal
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
Vorm in de Schilderkunst. Cantecleer
Handboek voor de Kunstenaar.Gaade.
A. Types
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- Andere: atelieruren
B. Omschrijving
Tijdens de atelieruren krijgen de studenten de kans om hun vaardigheden extra in te oefenen en vragen te stellen over eventuele beeldende problemen.
A. Types
B. Omschrijving
De werkstukken van de student worden regelmatig op individuele basis geëvalueerd.
De docent is bereikbaar via het mailadres van de KHK.