Via activiteiten als vertellen, voorlezen en het geven van een uiteenzetting bekwaamt de student zich in:
- een correcte stemplaatsing
- een verzorgde uitspraak en een duidelijke articulatie
- een volume, een toonhoogte en een spreektempo die aan de situatie zijn aangepast
- een gepaste intonatie
- voldoende en gepaste non-verbale ondersteuning
- een gepaste woordkeuze en een gepaste zinsbouw.
De student kent de spellingsregels van de spelling 2005 en de regels voor de interpunctie en kan die ook toepassen. De andere componenten van schriftelijk taalgebruik komen geïntegreerd aan bod in het tweede jaar.
De student kan zich mondeling uitdrukken in correct en gepast Standaardnederlands. De student kan zich schriftelijk uitdrukken en past daarbij een correcte spelling toe.Beroepsspecifieke competenties Attitude 10: gerichtheid op correct taalgebruik en communicatie: De student streeft ernaar om in zijn mondelinge en schriftelijke communicatie met kinderen, ouders, leden van het schoolteam en externen een adequaat en correct taalgebruik te hanteren en aandacht te hebben voor het belang van non-verbale communicatie. De student is bereid en in staat om in zijn mondelinge communicatie een gepast en correct taalgebruik te hanteren. De student is bereid en in staat om een kritische houding aan te nemen ten opzichte van zijn spreek- en luistergedrag. De student is bereid en in staat om zijn mondelinge taalbeheersing en zijn spelling te verbeteren. |
VEREISTE VOORKENNIS(gezamenlijke invulling LOT-LOV) |
De student behaalde de eindtermen Nederlands van het zesde jaar ASO, TSO of het zevende jaar BSO en kan zich dus zowel mondeling als schriftelijk goed uitdrukken in het Nederlands. |
Onuitgegeven cursus docente Communicatie (Nin Van Hove) Nieuwe Spelling, zachte helling, Spelling 2005, Jan Uyttendaele, Wolters Plantyn 2005 Spellingoefeningen Digitaal Programma Wolters Plantyn Stijlwijzer op http://toledo.khk.be |
Begeleide werkvormen: - trainingssessies - presentaties Zelfstandige werkvormen: - oefeningen spelling - portfolio spelling en spreken |
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | 50 % | spreekvaardigheid (taalportfolio en spreekoefening) | 50 % | aangevulde portfolio + spreekoef. |
50 % | spelling (dictee) | 50 % | spelling (dictee) | ||