Leereenheid ICT
Tijdens een introductiesessie leert de student werken met de ict-toepassingen en materalen die in de hogeschool gebruikt worden. De student leert werken met teksverwerking, internet en zijn toepassingen en ontwerpt presentaties, multimediale ict-toepassingen en/of interactieve oefeningen. De student verwerft daarbij inzicht in hoe de gebruikte ict-middelen kunnen geïntegreerd worden in de dagelijkse klaspraktijk van de basisschool met gepaste aandacht voor opvoedkundige, etische en veiligheidsaspecten ervan.
Leereenheid Taal
Tijdens de werkcolleges oefent de student zijn communicatievaardigheden op eigen niveau. De werkelijke inhoud is afhankelijk van de noden van de studenten.
Spreekvaardigheden
- De student leert welke basiselementen en -processen een rol spelen wanneer hij spreekt, hoe stemproblemen ontstaan en hoe hij ze kan voorkomen
- De student oefent op een eutone houding, een lage adem, een goede adem-stemkoppeling, een gezonde en juiste articulatie, hoorbare (en zichtbare) expressie.
Schrijfvaardigheden
- De student oefent op onderdelen van de spelling 2005 en de interpunctie, tekstopbouw en een heldere formulering van een gedachte/inhoud, de bronvermelding.
Leereenheid ICT
De student kan ICT op een didactisch verantwoorde, efficiënte en aangename manier in de dagelijkse klaspraktijk integreren. Hij is vertrouwd met multimediale werkvormen. De student kan ICT-toepassingen integreren in zijn administratief werk en beheerst de vaardigheden om vlot informatie in te winnen, te presenteren, te verspreiden en te communiceren adv gepaste ict middelen.
Leereenheid Taal
C 1 Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen De student kan het leer- en ontwikkelingsproces van leerlingen adequaat begeleiden in Standaardnederlands.
C 3 Inhoudelijk expert: - De student hanteert een correcte mondelinge en schriftelijke taal. - De student gebruikt een gezonde stem- en articulatietechniek. - De student wendt bewust paraverbale communicatie aan bij voorbereid en onvoorbereid spreken. - De student kijkt en luistert kritisch naar zijn eigen communicatie. Hij weet hoe hij de verworven vaardigheden verder kan ontwikkelen en de beperkingen kan compenseren.
Leereenheid ICT In principe is er geen voorkennis vereist, al zal je het gemakkelijker hebben indien je reeds vaardig bent met de computer. Zowel ervaring in het algemeen gebruik van de computer als in het werken met de gebruikte programma's is een pluspunt.
Leereenheid ICT
De student vindt het cursusmateriaal en de benodigde internetverwijzingen via de elektronische leeromgeving Toledo. Ict-materialen zoals camera's en pc's zijn uitleenbaar.
Leereenheid Taal
* Geerts, E. (2007). Communicatieve vaardigheden. Spreekvaardigheden. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het onderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar. * Steevens, J.P. (2005). Spel correct. Praktisch naslagwerkje voor iedereen die foutloos wil leren schrijven. Brugge: Die Keure. * 'Communicatieve vaardigheden' en 'Stijlwijzer' op http://toledo.khk.be
Leereenheid ICT Tijdens de contacturen komen alle onderwerpen beperkt aan bod in instructie, hoorcollege en/of presentatie. Bij sommige onderdelen horen ondersteunende, gerichte opdrachten die je zelfstandig verwerkt buiten deze contacturen en die als doel hebben je de technische vaardigheden verder eigen te maken.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
25 | praktische proef voor ict | 25 | praktische proef voor ict | ||
25 | permanente evaluatie voor ict | 25 | permanente evaluatie voor ict | ||
25 | praktische proef spreekvaardigheden | 25 | praktische proef spreekvaardigheden | ||
10 15 | permanente evaluatie schrijfvaardigheden schriftelijk examen schrijfvaardigheden | 25 | schriftelijk examen schrijfvaardigheden |
Leereenheid taal
- Oriënterend advies i.v.m. (1) spreek- en (2) schrijfvaardigheden (spelling)
- Monitoraten
Leereenheid ICT
- Monitoraten