Communicatieve vaardigheden (2008-2009)

Leereenheid ICT

Tijdens een introductiesessie leert de student werken met de ict-toepassingen en materalen die in de hogeschool gebruikt worden. De student leert werken met teksverwerking, internet en zijn toepassingen en ontwerpt presentaties, multimediale ict-toepassingen en/of interactieve oefeningen. De student verwerft daarbij inzicht in hoe de gebruikte ict-middelen kunnen geïntegreerd worden in de dagelijkse klaspraktijk van de basisschool met gepaste aandacht voor opvoedkundige, etische en veiligheidsaspecten ervan.

Leereenheid Taal

Tijdens de werkcolleges oefent de student zijn communicatievaardigheden op eigen niveau. De werkelijke inhoud is afhankelijk van de noden van de studenten.

Spreekvaardigheden

- De student leert welke basiselementen en -processen een rol spelen wanneer hij spreekt, hoe stemproblemen ontstaan en hoe hij ze kan voorkomen

- De student oefent op een eutone houding, een lage adem, een goede adem-stemkoppeling, een gezonde en juiste articulatie, hoorbare (en zichtbare) expressie.

Schrijfvaardigheden

- De student oefent op onderdelen van de spelling 2005 en de interpunctie, tekstopbouw en een heldere formulering van een gedachte/inhoud, de bronvermelding.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Leereenheid ICT

De student kan ICT op een didactisch verantwoorde, efficiënte en aangename manier in de dagelijkse klaspraktijk integreren. Hij is vertrouwd met multimediale werkvormen. De student kan ICT-toepassingen integreren in zijn administratief werk en beheerst de vaardigheden om vlot informatie in te winnen, te presenteren, te verspreiden en te communiceren adv  gepaste ict middelen.

Leereenheid Taal

C 1 Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen De student kan het leer- en ontwikkelingsproces van leerlingen adequaat begeleiden in Standaardnederlands.

C 3 Inhoudelijk expert: - De student hanteert een correcte mondelinge en schriftelijke taal. - De student gebruikt een gezonde stem- en articulatietechniek. - De student wendt bewust paraverbale communicatie aan bij voorbereid en onvoorbereid spreken. - De student kijkt en luistert kritisch naar zijn eigen communicatie. Hij weet hoe hij de verworven vaardigheden verder kan ontwikkelen en de beperkingen kan compenseren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Leereenheid ICT In principe is er geen voorkennis vereist, al zal je het gemakkelijker hebben indien je reeds vaardig bent met de computer. Zowel ervaring in het algemeen gebruik van de computer als in het werken met de gebruikte programma's is een pluspunt.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Leereenheid ICT

De student vindt het cursusmateriaal en de benodigde internetverwijzingen via de elektronische leeromgeving Toledo. Ict-materialen zoals camera's en pc's zijn uitleenbaar.

Leereenheid Taal

* Geerts, E. (2007). Communicatieve vaardigheden. Spreekvaardigheden. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het onderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar. * Steevens, J.P. (2005). Spel correct. Praktisch naslagwerkje voor iedereen die foutloos wil leren schrijven. Brugge: Die Keure. * 'Communicatieve vaardigheden' en 'Stijlwijzer' op http://toledo.khk.be

C. Aanbevolen leermiddelen

Leereenheid taal De aanbevolen oefenmaterialen vind je in de onderwijswerkplaats van het departement in Vorselaar. Spreekvaardigheden - Huybrechts, G. Articulatie in de praktijk: consonanten. Leuven: Acco, 1999. - Huybrechts, G. Articulatie in de praktijk: vocalen en diftongen. Leuven: Acco, 1999. - Hogeschool van Utrecht. (1999). Boeiend voor de groep. Ontspannen en effectief spreken. [Cd-rom]. Utrecht: s.n. Schrijfvaardigheden - Sevenhant, V. (2006). Spel correct. [Cd-rom]. Brugge: Die Keure. - Woordenlijst Nederlandse Taal. (2005). Samengesteld door het Instituut voor Nederlandse Lexicologie in opdracht van de Nederlandse Taalunie, met een Leidraad door Ludo Permentier. Tielt: Lannoo.

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Leereenheid ICT Tijdens de contacturen komen alle onderwerpen beperkt aan bod in instructie, hoorcollege en/of presentatie. Bij sommige onderdelen horen ondersteunende, gerichte opdrachten die je zelfstandig verwerkt buiten deze contacturen en die als doel hebben je de technische vaardigheden verder eigen te maken.

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef
  • schriftelijk examen
  • aan de computer

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
25 praktische proef voor ict 25 praktische proef voor ict
25 permanente evaluatie voor ict 25 permanente evaluatie voor ict
25 praktische proef spreekvaardigheden 25 praktische proef spreekvaardigheden
10 15 permanente evaluatie schrijfvaardigheden schriftelijk examen schrijfvaardigheden 25 schriftelijk examen schrijfvaardigheden

Leereenheid taal

- Oriënterend advies i.v.m. (1) spreek- en (2) schrijfvaardigheden (spelling)

- Monitoraten

Leereenheid ICT

- Monitoraten

OA:
11267780
Code:
11267780
Vakcoördinator:
Roel Duys
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands