Het opleidingsonderdeel "Psychiatrische verpleegkunde en de begeleiding van een individu" bestaat uit 3 onderdelen. Deel 1 behandelt de relatie patient - verpleegkundige, het therapeutisch milieu en verpleegdiagnostiek. Het functieprofiel van de psychiatrisch verpleegkundige komt ook aan bod. Deel 2 behandelt psychofarmacologie en heeft als doel de studenten inzicht te verschaffen in het werkingsmechanisme van de verschillende psychofarmaca. Deel 3 laat de studenten kennismaken met de uitgangspunten van de cognitieve gedragstherapie en de psycho - analytische therapie.
Situering en inhoudIn het begin van deze module worden enkele inleidende inhouden belicht. Het functieprofiel van de psychiatrisch verpleegkundige komt uitgebreid aan bod. Aansluitend worden verpleegkundige organisatievormen bestudeerd. Eveneens worden enkele modellen en kaders aangereikt die gehanteerd kunnen worden bij het bestuderen van mensen en menselijke communicatie (BPS-model). In een intensief trainingsprogramma worden in deze module ook de basiscommunicatieve vaardigheden die in de vorige jaren zijn geoefend verder uitgediept en evolueren we naar complexere communicatie-situaties. Dit wil o.a zeggen dat we een theoretische benadering van observatie en registratie van observatiegegevens gaan instuderen om daarna te oefenen in klas en stageverband. Leren waarnemen volgens een interactiemodel: opnieuw terug naar je eigen basis is hier een sleutelgegeven Het basisluik van deze module stelt de patiënt in de acute fase centraal. Patiënten met een sterk invaliderende aandoening (stemmingsstoornissen, angststoornissen, psychotische stoornissen, afhankelijkheidsstoornissen) worden opgenomen op een opnameafdeling in een psychiatrisch ziekenhuis of op de psychiatrische afdeling van het algemene ziekenhuis. Het crisismodel staat hier op de voorgrond, de student zal hier vaardigheden oefenen om binnen de acute crisisfase van de zorgvager deskundig en methodisch te handelen. De PTV training, een driedaagse buitenschoolse training organiseren we in dit kader
|