De volgende inhouden komen aan bod in wiskunde 2:
Probleemoplossend denken en wiskundige taalvaardigheid: - heuristieken
Meten en metend rekenen:
- wat is meten
- leerlijn van het meten en metend rekenen in de lagere school
- didactiek meten en metend rekenen
Vlakke meetkunde:
- begrippen en formules vlakke meetkunde
- meetkundige relaties
- ruimtelijke oriëntatie
- theoretische achtergrond meetkunde
- start van de leerlijn voor vlakke meetkunde
- didactiek vlakke meetkunde
Algemene wiskundedidactiek: - de algemene didactische principes van goed wiskundeonderwijs
Basiskennis: De student werkt de leerinhouden wiskunde van de lagere school bij tijdens een beperkt aantal contacturen en door middel van zelfstandig werk.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
In het eerste jaar werkt de student aan de volgende algemene competenties:
- denk- en redeneervaardigheid (wiskundige problemen kunnen oplossen, kritisch reflecteren over de eigen oplossingswijzen)
- bereidheid om hiaten in basiskennis wiskunde bij te werken (levenslang leren)
- communicatievermogen (een correcte wiskundetaal kunnen gebruiken, kunnen communiceren over eigen oplossingswijzen en die van anderen).
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
- De student kan het leerproces van kinderen bij meten en metend rekenen, ruimtelijke oriëntatie en vlakke meetkunde op een gepaste manier didactisch ondersteunen en hen begeleiden in hun ontwikkelingsproces.
- De student probeert in beperkte mate het leerproces van kinderen didactisch te ondersteunen door gebruik te maken van passende contexten, werkvormen en materialen.
- De student kan, voor de onderdelen die aan bod komen, vlot en met inzicht alle types oefeningen van de lagere school, met de nadruk op die niveau eind lagere school, oplossen en daarbij gebruik maken van technieken uit de lagere school.
- De student kan lessen, opgaven, ... over de geziene onderdelen, situeren in het leerplan en in de globale leerlijn van het leerdomein in de lagere school.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Hij bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Daarnaast heeft hij een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de lagere school en beheerst hij deze leerstof ook inzichtelijk (basiskennis wiskunde). De student is in staat om opgaven op het niveau van de lagere school vlot en inzichtelijk op te lossen. Indien uit een toets aan het begin van het jaar blijkt dat de student deze leerstof niet voldoende onder de knie heeft, werkt hij ze zelfstandig bij in de loop van het jaar. Hij kan ook altijd bijkomende uitleg vragen o.a. via het electronisch leerplatform Toledo.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- handboek
B. Verplichte leermiddelen
- onuitgegeven cursus van de docent, 2009
- eigen nota's
- handleidingen en oefeningenboeken van de in de lagere school gebruikte methodes
- Ed de Moor, Willem Uittenbogaard, Sieb Kemme.(2006). Basisvaardigheden rekenen. Groningen, Houten: Wolters-Noordhoff
- Basisonderwijs, wiskunde: leerplan 1998.
C. Aanbevolen leermiddelen
- artikels uit tijdschriften o.a. Willem Bartjens, tijdschrift voor wiskundeonderwijs
- boeken over wiskundedidactiek
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
100 % schriftelijk examen, waarvan 30% basiskennis. Voor basiskennis is 7/10 vereist om te slagen.
Contacturen, differentiatie-uren.
Vragen over de cursus kunnen steeds op Toledo gepost worden. De student kan steeds extra oefeningen ter verbetering afgeven.