In dit opleidingsonderdeel komen de volgende inhouden aan bod:
- Onderzoeken van de leef-en belevingswereld van kinderen
- Eerste kennismaking met de klas
- Vertellen en verwerking
- Inhoudsanalyse en lesvoorbereiding
-Betrokkenheidverhogende factoren
- Bordschema en instructieve spelen
- Klashouden
-Werkbladen
-Beeldvorming
-Didactische werkvormen
De student kan de beginsituatie van kinderen achterhalen.- doelstellingen kiezen en formuleren.-leerinhouden selecteren en structureren-gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen -een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de groep -observatie en evaluatie voorbereiden- een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen-emncipatie bevorderen -fysiek en geestelijk welzijn bevorderen -kennis en vaardigheden mbt leergebieden aanwenden-een gestructureerd werkklimaat bevorderen-soepel en efficiënt dag-en weekverloop organiseren .
Geen specifieke voorkennis vereist
Naargelang de klemtonen die gelegd worden zal voor meer gestuurde of meer zelfstandige werkvormen gekozen worden. Er zullen ook keuzemogelijkheden worden ingebouwd. Er zal meestal in kleinere groepen gewerkt worden waarvan de samenstelling regelmatig verandert . De actieve inbreng en medewerking van de student staan centraal. - groepswerk - praktische oefeningen - expressie-oefeningen - simulatiespelen - coöperatief leren - zelfstandig werk
* Evaluatievorm : overalltoets ( 100%) In de loop van het jaar kunnen opdrachten gegeven worden die tijdens het examen mogen meegebracht worden.
Correct mondeling en schriftelijk taalgebruik zijn medebepalend voor de beoordeling van dit opleidingsonderdeel: tekorten voor taal kunnen tot een tekort op dit opleidingsonderdeel leiden. Aanwezigheid tijdens didactische ateliers is verplicht! We verwachten hierbij een actieve participatie . Het niet deelnemen aan de DA kan leiden tot een tekort op dit opleidingsonderdeel , ook in de derde examenperiode.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
100% | OAT | 100% | OAT | ||