Didactische ateliers deel 1 (2008-2009)

In dit opleidingsonderdeel komen de volgende inhouden aan bod:

- Onderzoeken van de leef-en belevingswereld van kinderen

- Eerste kennismaking met de klas

- Vertellen en verwerking

- Inhoudsanalyse en lesvoorbereiding

-Betrokkenheidverhogende factoren

- Bordschema en instructieve spelen

- Klashouden

-Werkbladen

-Beeldvorming

-Didactische werkvormen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

De student kan de beginsituatie van kinderen achterhalen.- doelstellingen kiezen en formuleren.-leerinhouden selecteren en structureren-gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen -een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de groep -observatie en evaluatie voorbereiden- een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen-emncipatie bevorderen -fysiek en geestelijk welzijn bevorderen -kennis en vaardigheden mbt leergebieden aanwenden-een gestructureerd werkklimaat bevorderen-soepel en efficiënt dag-en weekverloop organiseren .

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen specifieke voorkennis vereist

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven materialen van de docenten.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

B. Omschrijving

Naargelang de klemtonen die gelegd worden zal voor meer gestuurde of meer zelfstandige werkvormen gekozen worden. Er zullen ook keuzemogelijkheden worden ingebouwd. Er zal meestal in kleinere groepen gewerkt worden waarvan de samenstelling regelmatig verandert . De actieve inbreng en medewerking van de student staan centraal. - groepswerk - praktische oefeningen - expressie-oefeningen - simulatiespelen - coöperatief leren - zelfstandig werk

A. Types

  • permanente evaluatie
  • Andere: Overalltoets

B. Omschrijving

* Evaluatievorm : overalltoets ( 100%) In de loop van het jaar kunnen opdrachten gegeven worden die tijdens het examen mogen meegebracht worden.

Correct mondeling en schriftelijk taalgebruik zijn medebepalend voor de beoordeling van dit opleidingsonderdeel: tekorten voor taal kunnen tot een tekort op dit opleidingsonderdeel leiden. Aanwezigheid tijdens didactische ateliers is verplicht! We verwachten hierbij een actieve participatie . Het niet deelnemen aan de DA kan leiden tot een tekort op dit opleidingsonderdeel , ook in de derde examenperiode.

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100% OAT 100% OAT
De student werkt meestal in kleinere groepen en in duidelijk omschreven oefensituaties waardoor een gerichte begeleiding mogelijk wordt. Er worden geen extra monitoraten voorzien.
OA:
11267250
Code:
11267250
Vakcoördinator:
Anita De Rijdt
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands