1. Basis componenten:
- weerstanden, condensatoren, spoelen, transformatoren, diodes, transistors (BJT and MOSFET), solid state switches.
2. Elektronische systemen:
- sensoren en actuatoren, signaalprocessing, versterkers.
3. Digitale systemen: logische poorten, combinatorische schakelingen, sequentiële schakelingen. 4. Basis van PLC-programmatie: logische schakelingen, timers, tellers - Grafcet
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
Toelichting:
Naast het verwerven van de basiskennis van de elektronica wordt de student gestimuleerd om onbekende parameters in een schakeling te bepalen al dan niet via benaderende methoden. Hierbij leert hij zijn resultaat te toetsen via een aantal controle regels.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De studenten vertrouwd maken met de belangrijkste halfgeleidercomponenten zowel in analoge als in digitale technieken.
De studenten verwerven een inzicht in de opbouw van eenvoudige elektronische schakelingen.
De studenten kunnen een eenvoudig PLC-programma lezen en wijzigen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Eenvoudige wetten uit de elektriciteit
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Cursus
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
De student kan contact opnemen via email of kan vragen stellen na de les.