Milieu-reglementering (2008-2009)

  • Milieubeleid (internationaal-Europees-federaal-gewestelijk-Vlaams gewest-provinciaal-gemeentelijk)
  • Bedrijfsinterne milieuzorg (milieucoördinator, milieu-audit, meet- en registratieverplichtingen, integraal milieujaarverslag)
  • Milieuvergunningsdecreet, Vlarem I en II (met o.a. vergunningsprocedure voor klasse 1 en 2 inrichtingen, algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden)
  • Bestrijding van luchtverontreiniging
  • Bestrijding van oppervlaktewaterverontreiniging (met o.a. reglementering van de lozingen, heffingen op afvalwater)
  • Afvalstoffenwetgeving (met o.a. afvalstoffenbeleid, aanvaardingsplicht en terugnameplicht, intergewestelijk samenwerkingsakkoord m.b.t. terugnameplicht van verpakkingen)
  • Bestrijding van bodemverontreiniging (met o.a. nieuwe en historische verontreiniging en de sanering)
  • Milieuzorgsysteem volgens ISO 14001:2004 (met o.a. definitie van een milieuzorgsysteem, eisen en richtlijnen voor gebruik van ISO 14001, integreerbaarheid van kwaliteitszorg, milieuzorg en veiligheidszorg)

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C11 Kan rekening houden met milieuzorg en de invloed daarop van parameters als wetgeving.
Toelichting:
  • De bachelor in logistiek kan opzoeken tot welke Vlarem-klasse een gegeven bedrijf behoort zodat hij informatie verwerft die van belang is voor de milieuverplichtingen van een bedrijf.
  • De bachelor in logistiek kan opzoeken welke milieureglementering van toepassing is voor een gegeven bedrijf (vb. voorwaarden voor afvalwater, afvalgassen,...) waarbij hij informatie verwerft en kritisch reflecteert over de consequenties ervan voor het bedrijf.
  • De bachelor in logistiek kan een globale weergave geven van het Vlaamse milieubeleid en -apparaat waarbij hij inzicht verwerft in de structuur en de werking ervan.
  • De bachelor in logistiek kan bronnen van water-, lucht- en bodemverontreiniging noemen.
  • De bachelor in logistiek kan voor deze verontreinigingen in de bestaande reglementering opzoekwerk verrichten waarbij hij deze reglementering ook interpreteert voor een gegeven bedrijf.
  • De bachelor in logistiek kan bronnen van vast afval noemen en de reglementering daarrond interpreteren.
  • De bachelor in logistiek kan de ISO 14001 norm als milieubeheerssysteem interpreteren en beheren zodat hij rekening houdt met milieuzorg en de invloed daarop van parameters als wetgeving.
  • De bachelor in logistiek kan opzoekwerk verrichten rond actuele milieu-items (nieuwe regelgeving, meetnetten,...).
  • De bachelor in logistiek kan aangeven welke parameters van belang zijn voor de berekening van het heffingsbedrag op afvalwater.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen
  • Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - Gevaarlijke producten
  • Studenten bezitten de volgende competenties - zie gevaarlijke producten

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

  • Ann Van Asbroeck, 2008, Milieu. Niet gepubliceerde curcus, KHKempen, Geel
  • ISO 14001:2004
  • cursusmateriaal op Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

elekronische links op Toledo (o.a. www.emis.vito.be)

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Tijdens de hoorcolleges worden de hoofdlijnen van het beleid, milieuwetgeving, milieuverplichtingen voor bedrijven, ... uiteengezet.

Tijdens de oefensessies gaat de student zelf aan de slag. Via gerichte opdrachten en cases leert de student zich een weg te banen in het kluwen van milieuwetgeving en milieu-data. 

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Het resultaat van de opzoekopdrachten en cases wordt beoordeeld en teruggekoppeld aan de student via een leergesprek. Deze beoordeling geldt als permanente evaluatie. Via het leergesprek kan de student tekorten bijsturen. De student kan de docent steeds contacteren via mail. Opgeloste oefeningen kunnen steeds ter verbetering afgegeven of doorgemaild worden.
OA:
05210493
Code:
05210493
Vakcoördinator:
Ann Van Asbroeck
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands