Culturele vorming (2008-2009)

* Student op stap: de student woont op eigen initiatief 5 culturele activiteiten bij die beantwoorden aan een aantal criteria. Twee ervan verwerkt de student tot twee lessen die hij zijn stage uitprobeert * Creatieve stage: een 3-daagse waarin de student op eigen niveau zich verder verdiept in één van de vijf muzische domeinen: beweging, drama, muziek, beeld, nieuwe media.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

Informatie verwerven en verwerken: de student kan uit het rijke culturele en artistieke aanbod een kritische selectie maken van voorstellingen, bezoeken en educatieve activiteiten voor kinderen.

 

Kritisch reflecteren: de student kan een kritische kijk ontwikkelen over de kwaliteit van het culturele aanbod in de vijf muzische domeinen en hieruit een interessante selectie maken voor kleuters.

 

Bereidheid tot levenslang leren: de student ontwikkelt een nieuwsgierigheid naar het steeds vernieuwende culturele aanbod en kan zijn weg hierin vinden.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Inhoudelijk expert: de student kan een gepast cultuuraanbod selecteren voor kleuters. De student kan de ideeën die hij heeft gehaald uit een cultuuraanbod, verwerken tot eigen muzische lessen. 

 

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: de student kan de kleuters gepast begeleiden voor, tijdens en na deelname aan een cultureel aanbod.

 

Cultuurparticipant: de student kan de wegen waarlangs je het cultuuraanbod in Vlaanderen kan verkennen. De student kan actuele thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen binnen het hedendaagse culturele aanbod.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

3 Bako Culturele Vorming Startcompetenties------ Culturele vorming 1Bako en 2Bako.

A. Type

  • materiaal op WWW
  • Andere: brochures, folders, flyers van cultuur centra.

B. Verplichte leermiddelen

3 Bako Culturele Vorming Leermiddelen - Sites en folders van de culturele centra - Recensies van voorstellingen in kranten en tijdschriften - Reportages over culturele activiteiten op radio en televisie.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • Andere: cultuurbezoeken (theater, museum, concerten, kunst

B. Omschrijving

Tijdens de creastage krijgt de student geleide lessen en opdrachten vanuit één muzisch domein. Na de eerste stappen zal de docent de creatieve opdrachten coachen. Het bezoeken en verwerken van het culturele muzische aanbod wordt zelfstandig door de student gedaan. Hij/zij bepaalt zijn eigen traject doorheen het rijke aanbod aan cultuur. Tijdens de twee forum's worden de ervaringen van de studenten kritisch besproken.

A. Types

  • paper/werkstuk
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De evaluatie bestaat uit 2 forums (mondeling examen), tijdens de eerste en tweede examenperiode, waarin de bevindingen en vorderingen in groep besproken worden. Daarnaast worden alle bezoeken, reflecties en lesideeën gebundeld en afgegeven tijdens de tweede examenperiode. De Creastage wordt via permanente evaluatie door de betrokken docenten geëvalueerd.
1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
10% Forum 1 mondeling ex. 50 % Creastage permanente eval. 100 Schriftelijk verslag/werkstuk
10% Forum 2 mondeling ex.
30% Schriftelijk verslag/werkstuk
Tijdens de twee forums is er mogelijkheid om bevindingen en vragen uit te wisselen. Coaching: indien er vragen zijn in tussentijd kunnen deze aan de docent via mail gesteld worden. Er is geen monitoraat voorzien.
OA:
11261270
Code:
11261270
Vakcoördinator:
Eric Van der Straeten
Semester:
1+2
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands