Integrale jeugdhulpverlening (IJH) is gericht op het realiseren van een meer kwaliteitsvolle hulpverlening met centrale uitgangspunten: toegankelijkheid, vraaggerichtheid-vraagverheldering, participatie, efficiëntie en effectiviteit. De studenten worden vertrouwd met de concepten binnen IJH: modulering van het hulpaanbod, netwerk rechtstreeks toegankelijke jeugdhulpverlening, netwerken crisisjeugdhulpverlening, intersectorale toegangspoort, trajectbegeleiding. Studenten krijgen een overzicht van de verschillende sectoren die actief zijn binnen de integrale jeugdhulpverlening, hieraan gekoppeld ligt het belang van goede doorverwijzing. Studenten verdiepen zich in een aantal thema's binnen IJH. De nadruk ligt op het zelfstandig opzoeken van informatie, wetenschappelijk onderzoek en methodisch handelen.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
C07 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
C08 Verpleegproblemen identificeren en onderscheiden.
C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
C12 Effectief schriftelijk en mondeling rapporteren.
C15 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
C16 Verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aanwenden in de praktijk.
C23 Open staan voor het maatschappelijke gebeuren en kritisch staan t.o.v. het economisch, sociaal en ethisch beleid.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Leermiddelen
A. Type
materiaal op leeromgeving
materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
Werkvormen
A. Types
hoorcollege
begeleide zelfstudie
Andere: presentaties van studenten
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
permanente evaluatie
Andere: mondelinge examen aan de hand van portfolio