Biologie (2008-2009)

De inhoud omvat de volgende onderwerpen: * bestaande classificatiesystemen kennen. * schimmels, varens, mossen, korstmossen, bacteriën kunnen indelen en situeren in een systematische indeling. * vakinhouden en vaardigheden beheersen van de natuurgebieden die we op excursies onderzoeken * toetsen en jaarplannen kunnen opstellen. * zelfstandig uitgewerkte didactische thema's van de tweede graad S.O -

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker ben je in staat om: * de leerinhouden over varens, mossen, korstmossen en zwammen toe te passen in reële leersituaties van de eerste en de tweede graad.  * vernieuwende elementen aan te wenden . * het eigen functioneren te bevragen en bij te sturen. Als innovator kan je: * zelf excursies organiseren en nieuwe biotopen onderzoeken. Experimenten worden steeds uitgevoerd volgens de wetenschappelijke methode

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Je beheerst de leerstof van het eerste en tweede jaar BASO.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

* Planten en andere niet-dierlijke organismen. M. Asperges e.a. Van In . Lier. 2002 * Moderne Dierkunde. Bossier M., Bronders F. e.a. van In Lier * Bioscoop 4. De Schutter P. e.a. Pelckmans, Kapellen 2002 * Dissectiegerief, loupe

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • Andere: presentatie voor medestudenten

B. Omschrijving

Studenten bereiden een presentatie voor.  Zij gebruiken daarbij verschillende recente handboeken en vergelijken hierbij kritisch de inhoud, de leerstijlen,de innovatie die aan bod komt. Deze leerinhoud wordt door medestudenten ook geëvalueerd.

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie
  • peer assessment
  • individuele taak

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

 

2de examenperiode

 

 

3de examenperiode

 

 

%

 

 

vorm

 

 

%

 

 

vorm

 

 

%

 

 

vorm

 

 

 70%

 

 Mondeling examen

 

 30%

 

 permanente evaluatie(taak en

 

 100

 

 mondeling examen

 

 

 

 

 

 

 

 peerassessment)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

100%

 

 

 

 

OA:
11261520
Code:
11261520
Vakcoördinator:
Josée Van Eeckhoudt
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands