1. Algoritmiek:
- achtergronden
- probleemdefinitie en -analyse
- schema's bedenken en ontwerpen: structogrammen en flowcharts
- controlestructuren: eerste aanzet tot programmeren met behulp van een syntaxvrije programmeeromgeving
2. Computerconfiguratie
- hardware: geschiedenis van -, werking van -, soorten computers, systeemonderdelen, randapparatuur
- netwerken: LAN, WAN, typologieën, netwerkapparatuur
3. Toepassingssoftware
- tekstverwerker: tabulatorstops, tabellen, opmaakprofielen, inhoudsopgave en index maken, kop- en voetteksten, paginanummering, secties, figuren geavanceerd opmaken, bijschrift, voetnoten, sjablonen en formulieren
- rekenblad: werkmappen en -bladen, relatieve en absolute celadressering, grafieken, functies, lijsten en filters, draaitabellen, voorwaardelijke opmaak, bijschrift, voetnoten, sjablonen en formulieren
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert - De student kan aan probleemanalyse doen: algoritmes ontwerpen van grofstructuur via stapsgewijze verfijning tot deelprobleem, controlestructuren schrijven en implementeren in een syntaxvrije ontwikkelomgeving. - De student is in staat om toepassingsprogramma's voor tekstverwerking en rekenbladen geavanceerd te gebruiken. - De student bezit basisinzichten op het vlak van de computerconfiguratie en netwerken. 2. Organisator - De student ontwikkelt attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, open houding ten opzichte van veranderingen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- De student bezit de basisvaardigheden in logisch, algoritmisch en probleemoplossend denken.
- De student bezit basiskennis en -vaardigheden betreffende besturingssystemen, internet, tekstverwerking en rekenblad.
- De student beheerst klaviervaardigheid of is bereid dit op peil te brengen.
- De student toont interesse in de snelle en voortdurende evolutie in de ICT-wereld.
- De student is voldoende stressbestendig en bezit het doorzettingsvermogen om binnen een bepaalde tijdslimiet oplossingen voor gestelde problemen te bedenken.
A. Type
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
Goris, M., "Tekstverwerking", niet uitgegeven cursus, 2008 ; Goris, M., "Het rekenblad MS Excel 2003, niet uitgegeven cursus, 2008 ; Goris, M., "Computerconfiguratie en netwerken", niet uitgegeven cursus, 2008 ; Goris, M., "Algoritmiek : inleiding tot het programmeren", niet uitgegeven cursus, 2008
C. Aanbevolen leermiddelen
De student beschikt thuis over een computer met netwerkaansluiting voor individueel werk.
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
Lessen algoritmiek beginnen met een klassikale aanbreng van nieuwe structuren, waarna geleide oefeningen worden gemaakt over de nieuwe structuren tijdens oefenpractica. Studenten vervolledigen de oefeningen zelfstandig buiten de contacturen.
Lessen computerconfiguratie beginnen met een theoretische verwerving van inzichten betreffende functie, bouw en werking van computerapparatuur, randapparaten en netwerken. Tijdens het tweede deel van de les worden deze nieuwe inzichten toegepast tijdens werkcolleges in het hardware-labo.
Lessen toepassingssoftware beginnen met een klassikale aanbreng van nieuwe functies, waarna geleide oefeningen worden gemaakt over de nieuwe functies tijdens oefenpractica. Studenten vervolledigen de oefeningen zelfstandig buiten de contacturen.
Uitzondering zijn de basisbeginselen van het rekenblad, die studenten zelfstandig verwerven door middel van een geleid traject op het elektronisch leerplatform Toledo.
A. Types
- permanente evaluatie
- open boek
- praktische proef
- aan de computer
- mondeling examen
B. Omschrijving
Algoritmiek: een aantal zelfstandig uitgewerkte oefeningen worden verbeterd en gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Aan het einde van het semester voeren studenten tijdens een praktijkexamen een examenoefening uit, waarin diverse aangeleerde structuren gelijktijdig aanwezig zijn. Computerconfiguratie : Tijdens het uitvoeren van praktijkopdrachten in de practica in het hardware-labo worden studenten door de docent en door elkaar geëvalueerd op vooraf bepaalde en duidelijk meegedeelde criteria, in het kader van permanente evaluatie. De inzichten en kennis die verwoven werd tijdens de lessen, wordt getoetst in een mondeling examen, waarin alle behandelde onderwerpen evenwichtig aan bod komen, en waarin ook ruimte is om aangeleerde technieken praktisch te demonstreren. Een aantal zelfstandig uitgewerkte oefeningen worden verbeterd en gequoteerd in het kader van permanente evaluatie. Aan het einde van het semester voeren studenten tijdens een praktijkexamen enkele examenoefeningen uit, waarin diverse aangeleerde functies gelijktijdig aanwezig zijn.
Verhoudingen in de quotering :
Permanente evaluatie : 30 %
Examen : 70 %