Functioneren in een projectgroep, waarbij ieder teamlid kansen grijpt om eigen competenties ten aanzien van het beroepsprofiel uit te proberen. Fouten maken mag, maar wel nieuwe graag. Teamleden zijn positief kritisch naar elkaar door elkaar aan te spreken, niet af te rekenen.
Bode Filip en Gijsen Rob, Beleidskunde en organisatieontwikkeling. Onuitgegeven syllabus, Geel, 2008-2009.
Aangereikte documentatie door docenten in de looptijd van het project.
De projectcoach zorgt dat het project soepeler of beter kan verlopen, door samen van gedachten te wisselen. De docent als projectcoach is relatief een buitenstaander maakr kent toch de praktijk van de opdrachtgever. De projectcoach helpt elk projectgroepje de situatie te verhelderen en mogelijke oplossingsrichtingen op het spoor te komen.
Het product is een paper dat een professioneel authentiek advies formuleert aan de opdrachtgever en een presentatie waarin het advies wordt toegelicht en verdedigd tegenover de opdrachtgever. De opdrachtgever zal ook een waardering geven over het aangebrachte beleidsadvies.
Het proces beoordelen de studenten zelf door peer assessment. De collega studenten worden beoordeeld op basis van een aantal evaluatiecriteria en een ranking wordt gemaakt.
De inidividuele prestatie wordt beoordeeld op basis van een zelfevaluatieverslag: het functioneren binnen het team in het algemeen, het bereiken van prestatie- en ontwikkelingsdoelstellingen en competenties als toekomstig personeelswerker.
Docenten zijn waar mogelijk aanwezig bij de opdrachtverstrekking en rapportering.
Wekelijkse consultmomenten tijdens het eerste semester.
In de projectgroep worden taken en rollen verdeeld, samenwerkingsprocedures worden afgesproken en geformaliseerd.
Projectdefinitie en projectdoelen worden klassikaal voorgesteld en studenten reflecteren hier kritisch over naar kansen voor zichzelf en de anderen.
De terugrapportage aan de opdrachtgever wordt eerst klassikaal ingeoefend en studenten geven tips en tricks aan de collega's.