Casussen (2008-2009)

Het product is een paper dat een professioneel authentiek advies formuleert aan de opdrachtgever en een presentatie waarin het advies wordt toegelicht en verdedigd tegenover de opdrachtgever. De opdrachtgever zal ook een waardering geven over het aangebrachte beleidsadvies.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
  • C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
  • C06 De MA kan in een team en een organisatie werken en kan zich functioneel bewegen in een netwerk van partners en organisaties.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Functioneren in een projectgroep, waarbij ieder teamlid kansen grijpt om eigen competenties ten aanzien van het beroepsprofiel uit te proberen. Fouten maken mag, maar wel nieuwe graag. Teamleden zijn positief kritisch naar elkaar door elkaar aan te spreken, niet af te rekenen.

A. Type

  • Andere: Reële casussen uit de beroepssituatie

B. Verplichte leermiddelen

Bode Filip en Gijsen Rob, Beleidskunde en organisatieontwikkeling. Onuitgegeven syllabus, Geel, 2008-2009.

Aangereikte documentatie door docenten in de looptijd van het project.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • projectwerk

B. Omschrijving

De projectcoach zorgt dat het project soepeler of beter kan verlopen, door samen van gedachten te wisselen. De docent als projectcoach is relatief een buitenstaander maakr kent toch de praktijk van de opdrachtgever. De projectcoach helpt elk projectgroepje de situatie te verhelderen en mogelijke oplossingsrichtingen op het spoor te komen.

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • peer assessment
  • Andere: zelfevaluatieverslag

B. Omschrijving

Het product is een paper dat een professioneel authentiek advies formuleert aan de opdrachtgever en een presentatie waarin het advies wordt toegelicht en verdedigd tegenover de opdrachtgever. De opdrachtgever zal ook een waardering geven over het aangebrachte beleidsadvies.

Het proces beoordelen de studenten zelf door peer assessment. De collega studenten worden beoordeeld op basis van een aantal evaluatiecriteria en een ranking wordt gemaakt.

De inidividuele prestatie wordt beoordeeld op basis van een zelfevaluatieverslag: het functioneren binnen het team in het algemeen, het bereiken van prestatie- en ontwikkelingsdoelstellingen en competenties als toekomstig personeelswerker.

Docenten zijn waar mogelijk aanwezig bij de opdrachtverstrekking en rapportering.

Wekelijkse consultmomenten tijdens het eerste semester.

In de projectgroep worden taken en rollen verdeeld, samenwerkingsprocedures worden afgesproken en geformaliseerd.

Projectdefinitie en projectdoelen worden klassikaal voorgesteld en studenten reflecteren hier kritisch over naar kansen voor zichzelf en de anderen.

De terugrapportage aan de opdrachtgever wordt eerst klassikaal ingeoefend en studenten geven tips en tricks aan de collega's.

OA:
04232172
Code:
04232172
Vakcoördinator:
Rob Gijsen
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands