Sociologie (2008-2009)

sociologie: - wat is sociologie? - Is de mens een sociaal wezen? - Behandeling van sociologische kernbegrippen die vervolgens geduid worden voor de verpleegkundige en vroedkundige - medische sociologie: behandeling van begrippen zoals ziekte, gezondheid en stigma, de plaats van de patient binnen het ziekenhuis, de werking van een ziekenhuis; ongelijkheid binnen de gezondheidssector, steeds bekeken vanuit een sociologisch perspectief. - medische demografie: Nadat duidelijk gesteld is wat demografie is, gaan we bepaald bevolkingsvraagstukken verder onderzoeken: verwachting ivm bevolkingsontwikkeling naar de toekomst toe, de gezondheid van de Belg, gezinssamenstelilng en nieuwe vormen van samenwonen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
De cursus is niet een pure blokcursus. Correcte sociologie-beoefening kan je enkel doen als je deze wetenschap begrijpt (naast het natuurlijk studeren van de cursus) en hiermee in de praktijk aan de slag kan.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Sociologie bestudeert het gedrag van de mens in groep (welke deze groep ook moge zijn). De link met de competentie is daardoor duidelijk gesteld.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliĆ«ntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
  • BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • BC21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.
Toelichting:
sociologie: - de student verwerft inzicht in de sociale wetenschappen en begrijpt en herkent het nut van deze wetenschappen in je job als verpleegkundige/vroedvrouw - de student kan de verschillende vormen van socialisatie herkennen toepassen op de werkvloer - de student verwerft inzicht in het feit dat de mens een sociaal wezen is demografie: - de student kan tabellen ivm bevolkingsloop interpreteren - de student kan de evolutie van de huidige bevolkingsloop verklaren - de student kan de gevolgen hiervan op het gezinsleven en de gezondheid(srisico's) duidelijk verklaren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van Belgiƫ. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Jo Peeters, ongepubliceerde cursus, 2006-2007 2 delen: sociologie en demografie

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

tijdens pauzes via mail
OA:
07281061
Code:
07281061
Vakcoördinator:
Jo Peeters
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands