Vanuit een didactisch model komen de basisprincipes van het vreemdetalenonderwijs aan bod. Deze beginselen vinden hun toepassing in activiteiten rond woordenschat, taalstructuren en vaardigheden. De lesvoorbereiding speelt hierbij een sleutelrol.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student kan Engels op een communicatieve manier aanbrengen.
- De student kan vanuit vormingsdoelen inhouden kritisch bevragen en didactisch vertalen naar de doelgroep toe. Hierbij gaat zeker de aandacht naar het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen en de leerkracht.
- De student kan efficiënte werkvormen rond de vier vaardigheden, rond een verdieping van taalinzicht en rond taalverruiming selecteren aangepast aan de leeftijd en de beginsitutatie van de leerlingen.
2. Inhoudelijk expert
- De student kan het didactisch model van de cursus toelichten.
- De student kan een degelijke lesvoorbereiding maken.
- De student kan een efficiënt verloop rond woordenschat en grammatica uittekenen en de basisnoties van het 'vaardighedenonderwijs' toepassen.
- De student kan de leerplannen voor het vak Engels raadplegen en er specifieke lesonderwerpen in situeren.
3. Organisator
- De student kan het relevante didactische materiaal efficiënt gebruiken en organisatievormen correct toepassen.
4. Lid van de onderwijsgemeenschap
De student kan een visie op het vak Engels in het secundair onderwijs verwoorden.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Handboeken: zie boekenlijst - cursus en collegenotities - materiaal op elektronisch leerplatform Toledo - leermiddelen in bibliotheek en mediatheek
C. Aanbevolen leermiddelen
Zie boekenlijst en elektronisch leerplatform
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving
Voor toelichting bij de evaluatie: zie elektronisch leerplatform
De studenten krijgen begeleiding bij groepswerk en bij oefensessies. Zij krijgen individuele begeleiding via feedbackmomenten.