Engels (2008-2009)

De cursus is voor een groot deel geïnspireerd door het begrip ‘remediëring’; aan de hand van uitgebreide stagebesprekingen, komen aspecten als moeilijke klassituaties, correctie- en evaluatiemethoden, integratie van ICT, autonome werkvormen, etc. aan bod. In de culturele component belichten we enkele landen van de ‘Commonwealth’. Als tekstsoort krijgt vooral het essay een belangrijke plaats. Daarnaast wordt in de cursus nog steeds aandacht besteed aan woordenschat en taalvaardigheid.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
1. Als inhoudelijk expert : de student kan de basiswoordenschat deel 3 actief gebruiken. Hij kan in zelfstandige activiteiten zijn woordenschat uitbreiden. Hij kan na zelfevaluatie en 'peer-assessment' problemen m.b.t. grammatica en vaardigheden remediëren. De vier vaardigheden beheerst hij in complexe taalsituaties: b.v. schrijven met verschillende schrijfdoelen, multimediapresentaties voorbrengen. Hij kan in zelfstandige activiteiten werken aan zijn taalvaardigheid. Hij kan bovendien de literaire werken toelichten die in de cursus aan bod komen. Tenslotte kan hij de literaire analyse toepassen op andere werken. 2. Als begeleider van leerprocessen: de student kan de beginsituaties van individuele leerlingen en leergroepen beschrijven. Hij kan differentiërende werkvormen opstellen en gebruiken. Hij kan efficiënte evaluatiemodellen opstellen. Na stageperiodes kan hij zijn optreden evalueren en remediëren. Hij is bovendien bereid om creatief en kritisch met werkvormen en leermiddelen om te gaan. De student kan tenslotte jaarplannen bespreken en opstellen. 3. Als cultuurparticipant: de student is bereid zijn blik te verruimen naar enkele landen van het Gemenebest. Hij is bereid om essays en toneelstukken te lezen en te bespreken. 4. Als innovator: de student kan ICT-leermiddelen integreren in zijn lesvoorbereidingen en presentaties. Hij kan nieuwe werkvormen verkennen en toepassen. 5. Als organisator: de student kan uitgebreide presentaties organiseren en voorbrengen. Hij kan gidsbeurten voorbereiden en uitvoeren. Meer complexe werkvormen kan hij efficiënt organiseren. 6. Als lid van een schoolteam: de student is bereid om aan 'peer'-evaluatie te doen. Hij kan efficiënt in team werken bij presentaties en georganiseerde reizen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de onderwijsactiviteitenen gevolgd van het opleidingsonderdeel 'Engels 2 Baso'. Studenten bezitten de competenties beschreven onder 'Engels 2 Baso'.

A. Type

  • handboek
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- syllabus en collegenotities; - literatuurlijst; - andere leermiddelen.

C. Aanbevolen leermiddelen

Zie boekenlijst en aanbevelingen op het elektronisch leerplatform.

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Ook de begeleiding is in hoge mate studentgestuurd. De student geeft zelf aan wanneer en hoe hij feedback relevant vindt. Daarnaast is er nog de groepsbegeleiding tijdens contacturen en de remediëring van veelvoorkomende problemen.
OA:
10254440
Code:
10254440
Vakcoördinator:
Werner Stijnen
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Engels