In deze cursus leert de student elektrische schema's m.b.v. EPLAN. Aan de hand van een aantal oefeningen worden onderstaande elementen behandeld.
Tekenen van elektrische schema's:
- tekenen met symbolen uit de symbolenbibliotheek
- genereren van kruisverwijzingen
- tekenen met macro's
- nummeren van onderdelen
- relaiskeuze
Keuze van elektrische componenten voor een correcte en veilige werking van het getekende schema
- keuze van smeltveiligheid en automaat voor beveiliging van kringen
- keuze van kabels en de beveiliging
- keuze van differentieelschakelaars
- keuze motorbeveiliging
- wetgeving (AREI) en normen
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
De student vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze;
De student evalueert op een kritische wijze het informatiezoekproces en de gevonden informatie
De student verwijst correct naar de gebruikte informatie
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student kiest een specifieke oplossing en kan deze keuze verantwoorden
De student toetst de oplossing aan de praktijk en stuurt bij waar nodig
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
- BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
Toelichting:
Technische informatie rond elektrotechnische componenten verzamelen en interpreteren Functionele en technische specificaties opstellen (Welke eisen stelt de klant? In welke omgeving komt het product terecht?
Materiaalkeuzes maken op basis van specificaties en haalbaarheid
Technisch tekenen van elektrische installaties volgens de ontwerpeisen en de normen
Plannen tekenen met een softwarepakket
Elektrische kringen volgens de ontwerpeisen en de normen technisch tekenen
Technische dossiers samenstellen (bestek, stuklijst,…)
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd - Elektriciteit, Elektrische machines
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Mondelaers Eric, 2008, Cursus EPLAN & elektrisch schemalezen, niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
- aan de computer
B. Omschrijving