Planlezen en schetsen :
Basisvaardigheden aanzichten, doorsneden, gebruikte symboliek,...
Grondplan, situatieplan en doorsneden van verschillende woningen bestuderen
Opstellen meetstaten van woningen.
De koud- en warmwaterleidingen in een schets en/of isometrisch perspectief weergegeven.
Case I : "Wegwijs in planlezen - garage met berging " : grondplan wijzigen en uitbreiding voorzien, sanitair gedeelte aanbrengen, aansluitingen op de riolering aanbrengen, afvoer van regenwater voorzien, aanbrengen van een dwarsdoorsnede.
Case II : " Eénpersoonswoning Limberg " : analyse nodige materialen, opstellen meetstaat, keuze materialen, vensters, daken, verluchting, verwarming, ......
Case III : Syntheseoefening 'bankkantoor'
- De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspectenen deze formuleren, relateren en begrijpen (analyseren)
- De student kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren)
- De student beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria
- De student rapporteert tussentijds over de voortgang van het werk
- De student gaat gericht op zoek naar externe hulp waar nodig
- De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar
- De student deelt duidelijke doelstellingen met de andere teamleden
- De student neemt verantwoordelijkheid voor het eindresultaat
De student kan functionele en technische specificaties omzetten in een tekening.
De student kan schetsen volgens de ontwerpeisen.
De student kan delen van een HVAC-installatie schetsen.
De student kan van een technisch dossier het bestek en de stuklijst samenstellen.
De student kan een schets maken rekening houdend met de veiligheidsvoorschriften.
De student heeft basiskennis in verband met aanzichten en perspectieven.
De student heeft inzicht in de maataanduiding op tekeningen.