veevoedertechnologie + petfood pract (2008-2009)

Het practicum bestaat uit volgende onderdelen:

 

  • Een praktische oefening: er worden verschillende genummerde grondstoffen ter beschikking gesteld (een 40-tal in totaal) en een lijst met namen van grondstoffen. De oefening bestaat erin het juiste nummer bij de juiste grondstof te zetten. Studenten mogen al het nodige materiaal, dat ze denken te kunnen gebruiken om de potjesvraag op te lossen, meebrengen: boeken, zelf verzamelde stalen van grondstoffen om mee te vergelijken, enz …
  • Zelfstandig literatuurwerk: er wordt bij het begin van de lessen een bundel met teksten (artikels, zowel in het Nederlands als in het Engels) ter beschikking gesteld. De teksten zijn afkomstig uit recente uitgaven van vakbladen uit de veevoeder- en petfoodsector en sluiten aan bij de theorielessen. Bij iedere tekst worden twee tot maximaal vijf vragen geformuleerd. Deze vragen zijn ook opgenomen in de bundel. De studenten lezen zelf de teksten en zorgen ervoor dat ze de vragen kunnen beantwoorden tijdens een test.
  • Bezoek aan een mengvoederbedrijf: onder voorbehoud.

     

A. Algemene competenties

  • 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
  • 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
Toelichting:
De student vertrekt van de basisinformatie die aangeleverd wordt in de theorielessen en gebruikt die zelf bij het uitvoeren van de opdracht(en) geformuleerd in het practicum.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
  • 08. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

Het domein van de veevoedertechnologie en de petfood is een multidisciplinair domein, waarbij o.a. nutritionisten, chemici, voedingstechnologen, landbouwers enz. betrokken zijn. Dit multidisciplinair karakter moet zich weerspiegelen in het denken van de student. Studenten die in deze discipline terecht komen, moeten kunnen samenwerken in een breed perspectief.

C. Beroepsspecifieke competenties

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten moeten basisbegrippen uit de voedingsleer kunnen situeren en weet hebben van de principes achter een aantal procestechnologiën zoals extrusie, vermaling, ...

A. Type

  • materiaal op WWW
  • Andere: aangerijkte wetenschappelijke artikels

B. Verplichte leermiddelen

Practicumhandleiding aangereikt door de docent.

C. Aanbevolen leermiddelen

Recent aangekochte boeken i.v.m. productie van veevoeders, beschikbaar in de mediatheek.

A. Types

  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • praktische proef
  • individuele taak

B. Omschrijving

De praktische proef betreft het identificeren van de grondstoffen, de individuele taak gaat over het literatuurwerk. De docent coacht de student tijdens de opdrachten.
OA:
03202651
Code:
03202651
Vakcoördinator:
Leen Van Campenhout
Semester:
2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands