Kernthema's en actuele tendensen rond diversiteit voo werkers in het sociaal-cultureel werk wrden ingeleid en besproken. Zelf lezen, reflecteren, verbinden met de projectervaringen, het opbouwen van een eigen visie en ontwikkelen van werkvormen staan centraal.
A. Algemene competenties
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
- C06 De MA kan in een team en een organisatie werken en kan zich functioneel bewegen in een netwerk van partners en organisaties.
- C08 De MA draagt bij aan de identiteit en de ontwikkeling van het beroep en aan de ‘neergeslagen praktijktheorie’ in het werkveld.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- Basiskennis over het profiel van de SCW-er en sociaal-culturele werkveld in Vlaanderen, en in de eigen gemeente.
- Basiskennis over de typische benaderingen van SW-ers
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Cursus en aanvullingen uit vakliteratuur afhankelijk van de uitgewerkte vraagstukken
C. Aanbevolen leermiddelen
kranten dagelijks lezen
A. Types
- elektronisch leerplatform
- projectwerk
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
- individuele taak
- projectwerk
B. Omschrijving
eerste examenperiode:
1. permanente evaluatie (36/60) : projectplan, rapport en voorstelling op 7 december 2007 van het project voor professionele werkers door de groep, aangevuld met een individueel reflectieverslag. Samen af te geven op 7 januari 2008 voor 13u.
2. examen (24/60): schriftelijk examen
derde zittijd:
1. vervangende opdracht (36/60): vervangende opdracht waarin de link tussen theorie en praktijk vervat zit
2. examen (24/60): schriftelijk examen