De cursus arbeidsbemiddeling en trajectbegeleiding gaat over de activering van kansengroepen in het algemeen en van psychiatrische patiënten in het bijzonder. Er wordt een historisch kader gegeven waarbinnen de zorgfunctie activering binnen de geestelijke gezondheidszorg ontstond. Daarnaast geeft de cursus een concreet beeld van de wijze waarop dit gegeven in een lokaal samenwerkingsverband werd uitgebouwd. Tevens wordt een link gelegd naar arbeidsbemiddeling en de rol van VDAB en werkwinkel hierin. Inactiviteitsvallen en tewerkstellingsbevorderende overheidsmaatregelen geven mogelijke valkuilen en troeven aan en worden gelinkt aan concrete voorbeelden.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
- C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
- C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
- C09 De MA maakt mensen wegwijs in het netwerk van sociale organisaties , sociale voorzieningen en sociale arrangementen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving