- De studenten kunnen de theoretische dieetkennis toepassen bij het opstellen van dieetschema's en
dieetadviezen en bij het aanpassen van menu's.
- De studenten kunnen persoonlijke-, medische- en antropometrische gegevens van een cliënt verzamelen
en interpreteren.
- De studenten kunnen met de gepaste technieken een voedingsanamnese afnemen.
- De studenten kunnen manueel en met beroepsspecifieke software voedingsberekeningen maken en de
resultaten interpreteren.
- De studenten kunnen vanuit de verzamelde gegevens de diëtistische diagnose en de doelstelling(en) van
het dieetadvies bepalen en aan de hand hiervan een behandelplan opstellen.
- De studenten kunnen een correct dieetadvies opstellen rekening houdend met de verzamelde gegevens en
de mogelijkheden van de cliënt.
- De studenten leren het dieetadvies uitleggen aangepast aan het niveau van de cliënt.
- De studenten kunnen gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden toepassen tijdens rollenspel.
- De studenten kunnen peilen naar motivatie en motivatietechnieken gebruiken tijdens rollenspel.
- De studenten kennen de huishoudmaten, gewichten en voedigswaarde van de meest courante
voedingsmiddelen.
- De studenten kunnen de samenstelling van dieetproducten beoordelen, ze op gepaste wijze inschakelen in
menu's en dieetschema's en de cliënt praktisch adviseren bij het gebruik ervan.
- Huysmans Veerle, 2009. Oefeningen dieetleer. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel
- Becker-Woudstra et al, 2008, Het diëtistisch consult met beeldmateriaal, uitgeverij Lemma
- Voedingscentrum Den Haag, 2006, Nevo-tabel : Nederlands voedingsstoffenbestand
- Vzw Nubel, FOD volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu, 2004, Belgische
voedingsmiddelentabel
- Hoge gezondheidsraad, FOD volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu, 2003, Maten
en gewichten: Handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België
- Hoge gezondheidsraad, FOD volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu, 2006,
Voedingsaanbevelingen voor belgië
- Unilever, Becel Institute Nutrition Software
De beoordeling gebeurt voor 60% via permanente evaluatie.
Dit omvat de volgende 2 onderdelen :
- voorbereidings- en verwerkingsopdrachten
- lesopdrachten
Vooral de diëtistische kennis en vaardigheden worden beoordeeld. Attitudes spelen in beperktere mate een rol. Tijdens het schriftelijk examen wordt getoetst in hoeverre je door oefening en feedback de vereiste competenties van deze onderwijsactiviteit bezit.