Leren observeren
Lesvoorbereidingen :
Doelstellingen
Vraagstelling
Didactische werkvormen en organisatie
Krachtige leeromgeving: betrokkenheid en welbevinden van de lerende stimuleren
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student kan in gestructureerde vereenvoudigde leersituaties gerichte, objectieve observaties uitvoeren en deze observaties interpreteren.
De student kan met ondersteuning inhoudelijk, methodisch en organisatorisch doordachte lessen opbouwen in een vereenvoudigde leercontext. In deze krachtige leeromgeving stimuleert hij/zij de betrokkenheid en het welbevinden van de lerende.
De student kan op basis van een inhoudelijk, methodisch en organisatorisch doordachte lesvoorbereiding, deze les op een boeiende manier in een beperkte groep van medestudenten realiseren.
2. Opvoeder
De student kan met de nodige ondersteuning in vereenvoudigde leercontexten een krachtige leeromgeving creëren waardoor hij/zij de betrokkenheid en het welbevinden van de lerende stimuleert.
3. Inhoudelijk expert
De student kan met ondersteuning inhoudelijk en methodisch doordachte lessen opbouwen in een vereenvoudigde leercontext
4. Organisator
De student kan met ondersteuning organisatorisch doordachte lessen opbouwen in een vereenvoudigde leercontext.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- groepswerk
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
- Andere: microteaching
B. Omschrijving
Bij elk onderdeel wordt aan de studenten een kader aangeboden waarin de werksessies en opdrachten geplaatst kunnen worden.
In de werksessies krijgen de studenten de kans om in kleinere groepen of individueel, en in een veilige situatie, praktijkgerichte opdrachten uit te voeren. Deze uitvoering gebeurt onder begeleiding van een docent
A. Types
- paper/werkstuk
- presentatie
- permanente evaluatie
- praktische proef
- individuele taak
B. Omschrijving
Proces- en productevaluatie van de opdrachten.
Het opleidingsonderdeel 'Praktijkatelier' wordt voor 100% permanent geëvalueerd aan de hand van opdrachten bij elk onderdeel.
In de derde examenperiode wordt het cijfer van de tweede examenperiode voor 50% overgedragen
De docenten zijn bereikbaar via de khk-mail.