Zelfsturing en actieonderzoek deel 2 (2008-2009)

In 2 Baso werkt de student het POP en PF verdiepend uit. Hiervoor baseert hij zich op het
concept van het professioneel zelfverstaan. Aan de hand van een taak,
die retrospectief peilt naar de onderliggende opvattingen over leerkracht zijn, leert de student
inzicht te krijgen in het waarom van het onderwijsgedrag dat hij stelt. 
Ook zal de reflectie van de student verdiept worden door het leren voorbereiden van een leeronderzoek.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:

De student kan -onder gedeeltelijke begeleiding- zicht krijgen op de eigen basiskennis en deskundigheid in het eigen inhoudelijke domein en indien nodig stappen zetten om deze te bevorderen. De student kan het eigen vormingsaanbod situeren en integeren in het geheel van het onderwijsaanbod.

De student kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek relevant voor de eigen praktijk. De student kan met behulp van de in het eerste jaar aangebrachte reflectiemethode zijn eigen leren in de opleiding en het eigen functioneren in de beroepspraktijk kritisch analyseren en bijsturen.De student kan een leeronderzoek voorbereiden.

De student kan via uitwisseling van ervaringen en bevindingen met medestudenten zinvolle conclusies trekken voor zijn eigen leren in de opleiding en zijn functioneren in de beroepspraktijk.

De student kan op discrete wijze omgaan met eigen ervaringen en met ervaringen en bevindingen die medestudenten aanbrengen.

De student kan zijn pedagogische en didactische aanpak in team bespreken.

De student kan dialogeren over het beroep van de leraar en diens plaats in de samenleving.

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Cursus en studiewijzer

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
30 mondeling examen 40 mondeling examen 70 mondeling examen
30 permanente evaluatie

30

taak
Coaching door leerbegeleiders
OA:
11269240
Code:
11269240
Vakcoördinator:
Kaatje Nevelsteen
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands