Digitale filters en digitale transformaties worden toegepast op reële signalen. Deze toepassingen vinden plaats in MATLAB.
Daarnaast worden de algoritmes geprogrammeerd in C en in machinetaal met als doel de reële tijd implementatie op een TMS320C55x DSP.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
02. Kunnen omgaan met complexe problemen
03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
05. Beschikken over het vermogen tot communiceren van het eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten en leken
Toelichting:
Tijdens de lessen wordt matlab code gebruikt om de DSP concepten te verduidelijken met reële voorbeelden. Er wordt ook tijd voorzien om de student zelf met deze code te laten experimenteren op andere datasets. Hierbij moeten ze de code aanpassen op verschillende punten.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
03. Kunnen toepassen van paradigma' s in het domein van de wetenschappen en het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma' s
07. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategiën
04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s
Toelichting:
Het ontwerp van een digitaal FIR/IIR filter vertrekkende van gegeven specificaties bestaat uit een aantal keuzes. Bij elke genomen weg moet steeds teruggekoppeld worden naar de specificaties. Een verdere verfijning van het ontwerp kan zo gerealiseerd worden.
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Een concrete opgave kunnen omzetten naar DSP-specificatie en -realisatie.
Ontwerpen van DSP-prototype (soft- en hardware) , voorzien van nodige testsoftware.
Herkennen en begrijpen van beperkingen DSP.
Zelfstandig het steeds groeiende aanbod van DSP-mogelijkheden kunnen opvolgen en evalueren.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Voldoende begrip en inzicht in ‘analoge signaalverwerking’. Laplace transformatie (eventueel Z transformatie) Mogelijkheden en beperkingen A/D- en D/A-konvertie. Algemene begrippen instructieset en architectuur microprocessor. Simulatiesoftware DSP. Basis kennis van MATLAB hebben.
Leermiddelen
A. Type
handboek
materiaal op leeromgeving
Andere: ppt-slides
B. Verplichte leermiddelen
Hanboek: "Real-Time Digital Signal Processing", SM Kuo, et al.
Data op Toledo.
C. Aanbevolen leermiddelen
Werkvormen
A. Types
oefenpracticum
groepswerk
labo en werkcollege
projectwerk
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
permanente evaluatie
individuele taak
praktische proef
aan de computer
projectwerk
B. Omschrijving
Permanente evaluatie: Tijdens het practicum zittingen wordt een opgave uitgewerkt waarbij 2 studenten samenwerken. Ze lossen hun opgave op in MATLAB en implementeren hun resultaten op een TMS320C55x Digital Signal Processor . Een verslag wordt geschreven en de implementatie wordt getoond. (60% van de punten)
Op het eind van het semester wordt een individuele test afgenomen op PC waarbij een gelijkaardige opgave als gezien tijdens de theorie en practicum sessie dient geïmplementeerd worden in MATLAB. Dit is een openboek gedeelte (40% van de punten)