digitale signaalverwerking pract 1 (2008-2009)

Digitale filters en digitale transformaties worden toegepast  op reële signalen. Deze toepassingen vinden plaats in MATLAB.
Daarnaast worden de algoritmes geprogrammeerd in C en in machinetaal met als doel de reële tijd implementatie op een TMS320C55x DSP.

A. Algemene competenties

  • 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
  • 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
  • 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
  • 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
  • 05. Beschikken over het vermogen tot communiceren van het eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten en leken
Toelichting:

Tijdens de lessen wordt matlab code gebruikt om de DSP concepten te verduidelijken met reële  voorbeelden. Er wordt ook tijd voorzien om de student zelf met deze code te laten experimenteren op andere datasets. Hierbij moeten ze de code aanpassen op verschillende punten.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 03. Kunnen toepassen van paradigma' s in het domein van de wetenschappen en het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma' s
  • 07. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategiën
  • 04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s
Toelichting:

Het  ontwerp van een digitaal FIR/IIR filter vertrekkende van gegeven specificaties bestaat uit een aantal keuzes. Bij elke genomen weg moet steeds teruggekoppeld worden naar de specificaties. Een verdere verfijning van het ontwerp kan zo gerealiseerd worden.

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
Een concrete opgave kunnen omzetten naar DSP-specificatie en -realisatie. Ontwerpen van DSP-prototype (soft- en hardware) , voorzien van nodige testsoftware. Herkennen en begrijpen van beperkingen DSP. Zelfstandig het steeds groeiende aanbod van DSP-mogelijkheden kunnen opvolgen en evalueren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Voldoende begrip en inzicht in ‘analoge signaalverwerking’. Laplace transformatie (eventueel Z transformatie) Mogelijkheden en beperkingen A/D- en D/A-konvertie. Algemene begrippen instructieset en architectuur microprocessor. Simulatiesoftware DSP. Basis kennis van MATLAB hebben.

A. Type

  • handboek
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: ppt-slides

B. Verplichte leermiddelen

Hanboek: "Real-Time Digital Signal Processing", SM Kuo, et al.
Data op Toledo.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • labo en werkcollege
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • individuele taak
  • praktische proef
  • aan de computer
  • projectwerk

B. Omschrijving

Permanente evaluatie:  Tijdens het practicum zittingen wordt een opgave uitgewerkt waarbij 2 studenten samenwerken. Ze lossen hun opgave op in MATLAB en implementeren hun resultaten op een TMS320C55x Digital Signal Processor . Een verslag wordt geschreven en de implementatie wordt getoond. (60% van de punten)

Op het eind van het semester wordt een individuele test afgenomen op PC waarbij een gelijkaardige opgave als gezien tijdens de theorie en practicum sessie dient geïmplementeerd worden in MATLAB. Dit is een openboek gedeelte (40% van de punten)

Tijdens de les of via email.
OA:
03200760
Code:
03200760
Vakcoördinator:
Bart Vanrumste
Semester:
1
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands