Dit opleidingsonderdeel omvat de volgende inhouden:
- Doelen
- Didactische werkvormen
- Ontwikkelingspsychologie
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
De student kan de beginsituatie van kinderen achterhalen.- doelstellingen kiezen en formuleren.-leerinhouden selecteren en structureren-gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen -een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de groep -observatie en evaluatie voorbereidendoor attitudevorming individuele ontplooiïng en maatschappelijke participatie voorbereiden -administratieve taken correct uitvoeren - een stimulerende en werkbare ruimte creëren , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen- kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- Andere: artikels uit pedagogische tijdschriften
B. Verplichte leermiddelen
Onuitgegeven cursussen van de docenten:
- Doelen: overbodig of noodzakelijk?
- Didactische werkvormen
Handboeken:
- Laevers, F., Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs, Leuven: CEGO, 2004.
- Struyven, K. Sierens, E. e.a. Groot worden. De ontwikkeling van baby tot adolescent. Handboek voor (toekomstige) leerkrachten en opvoeders. Leuven: Lannoo Campus, 2004,
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
Afhankelijk van de te realiseren competenties en de behandelde inhouden worden verschillende, meer gestuurde of meer zelfstandige, werkvormen gebruikt.
A. Types
- schriftelijk examen
- individuele taak
B. Omschrijving
De beoordeling bestaat uit twee delen: - een schriftelijk examen: 85 % van het totaalcijfer - een taak met als onderwerp: Vergelijkingopdracht van een kleuter en een lagere schoolkind op ontwikkelingspsychologisch vlak voor 15 % van het totaalcijfer. Een niet-correct schriftelijk taalgebruik wordt mee verrekend in de eindbeoordeling van deze taak(vermindering van de punten tot 10%). In de derde examenperiode wordt dit opleidingsonderdeel uitsluitend beoordeeld via een schriftelijk examen. (100 %)
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
|
85 |
schriftelijk examen |
100 |
schriftelijk examen |
|
|
15 |
taak |
|
|
Bij dit opleidingsonderdeel worden twee differentiatieuren voorzien die als volgt worden ingevuld:
- differentiatieuur 1: bijkomende toelichting en ondersteuning bij het uitvoeren van de vergelijkingsopdracht van een kleuter en een lagere schoolkind op ontwikkelingspsychologisch vlak.
- differentiatieuur 2: bijkomende toelichting en ondersteuning bij het selecteren en het in de praktijk toepassen van adequate werkvormen.