FARMACOLOGIE
De nadruk ligt hier op het inzicht in de werkingsmechanismen (in relatie tot de fysiologie) en eventuele nevenwerkingen van medicatie wat van belang is bij verantwoord verpleegkundig handelen,
We overlopen de grote groepen geneesmiddlelen en bespreken van de meest gebruikte farmaca de indicaties, de werkigsmechanismen, de nevenwerkingen en contra-indicaties.
De groepen die aan bod komen zijn: Geneesmiddelen bij infectieziekten, cardiovasculaire geneesmiddelen, geneesmiddelen bij aandoeningen van het spijsverteringsstelsel, geneesmiddelen bij aandoeningen van het ademhalingsstelsel, geneesmiddelen bij pijn en ontsteking, en de psychofarmaca,
Voor de farmacokinetiek en een algemene inleiding op de farmacologische klassen, wordt verwezen naar de cursus anatomie van het eerste jaar.
PSYCHOPATHOLOGIE
Dit vak omvat een OVERZICHT van de belangrijkste psychiatrische stoornissen en behandelingsvormen, zoals schizofrenie en psychose, stemmingsstoornissen, afhankelijkheisstoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, somatische stoornissen, angststoornissen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
- BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
- BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
- BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
- BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
- BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
- BC21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.
Toelichting:
FARMACOLOGIE en PSYCHOPATHOLOGIE
- Studenten verwerven inzicht in de werkingsmechanismen en eventuele nevenwerkingen van medicatie wat van belang is bij verantwoord verpleegkundig handelen
- Studenten verwerven inzicht in de belangrijkste psychiatrische stoornissen en behandelingsvormen
- Studenten kunnen functioneren als lid van een team:
- ze kunnen intra- en interprofessioneel samenwerken om de visie en de doelen van het beleid en de zorg te realiseren;
- ze kennen het vakjargon van de farmacologie en de psychopathologie en kunnen samenwerken met behandelende geneesheren en andere gezondheidswerkers.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België.
Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs.
Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Psychopathologie:
- Handboek: Psychiatrie: van diagnose tot behandeling; Prof. W. Vandereycken; Drs. Van Deth; uitg. Bohn Stafleu van Loghum
FARMACOLOGIE:
- Eigen cursus van de docent
- Gecommentarieerd geneesmiddelen repertorium. BCFI.
- Samenvattende power-point presentaties op Toledo
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Individuele uitleg op verzoek