Tijdens de praktijksessies worden zes representatieve orthesen ontworpen en gebouwd, rekening houdend met het ziektebeeld, biomechanische ontwerpvereisten, materialen enz.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De orthopedisch technoloog kan op adequate wijze een orthopedisch hulpmiddel vervaardigen, herstellen en onderhouden.
- C02 De orthopedisch technoloog kan de patiënt en een bestaande orthopedische voorziening evalueren, de therapeutische waarde ervan inschatten en uit het gamma orthopedische voorzieningen een geargumenteerde en verantwoorde keuze maken.
- C03 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze samenwerken en overleg plegen in een multidisciplinair team.
- C04 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze informatieverstrekking geven aan patiënten, specifieke doelgroepen, collega’s en aan (para)medici.
- C06 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze informatie verzamelen en verwerken.
Toelichting:
- studenten kunnen een patroon tekenen voor handorthesen
- studenten beheersen de techniek om een orthese van lage-temperatuur thermoplasten rechtsreeks op de persoon te vormen, aan te passen, en af te werken.
- studenten kunnen de competenties uit de cursus theorie voor speciefieke opdrachten in praktijk brengen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
biomechanica
anatomie
fysiologie
bewegingsleer
elementen uit de pathologie
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Peeraer, L., & Mellaerts, E., 2005. Orthesen bovenste ledematen. Niet gepliceerde cursus, KH Kempen, Geel, 80p.
- Van Lede, P., & Van Veldhoven, G., 2002. Therapeutische handorthesen, een rationele benadering. Deel 2: Praktische toepassingen. Provan, Wilrijk, 272 p.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving