Je verwerft inzicht in de basiselementen en betekenissen van christelijke geloof. Om deze betekenissen te kaderen zal je ook de nodige historische en filosofische achtergrondbagage meekrijgen. De vraag naar religie, zingeving en levensbeschouwing zullen we linken aan de actuele postmoderne en geseculariseerde context.
Actuele levensbeschouwelijke thema's zullen geïnterpreteerd en geanalyseerd worden met het oog op een genuanceerde en 'open' beeldvorming omtrent religie, zingeving en levensbeschouwing.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Inhoudelijk expert:
De student kan de huidige postmoderne samenleving analyseren vanuit levensbeschouwelijk perspectief.
De student kan in de actualiteit levensbeschouwelijke thema's herkennen en kritisch interpreteren.
Innovator-onderzoeker:
De student kan reflecteren over zijn eigen levensbeschouwelijk profiel en op termijn een eigen gefundeerde keuze maken.
De student is in staat om zijn eigen beeldvorming omtrent religie, zingeving en levensbeschouwing bij te sturen.
Cultuurparticpant.
De student kan op een open en communicatieve manier omgaan met diversiteit en pluraliteit.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student dient een levensbeschouwelijk vak gevolgd te hebben in het secundair onderwijs.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
onuitgegeven cursus, K. Aubroeck, cursus religie, zingeving en levensbeschouwing, augustus 2008
K. Jansen, Een jaar vol kleuren, Averbode, 2000
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
sociologencafé: filmformum Rize met groepsverwerking
filosofencafé: filmformum Promises met groepsverwerking
theologencafé: 3 leesopdrachten met persoonlijke verwerking
A. Types
- schriftelijk examen
- paper/werkstuk
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
80% |
Schriftelijk |
|
|
100 % |
Schriftelijk |
20 % |
Permanente evaluatie |
|
|
|
Per lesblok wordt een 'café' voorzien. Binnen de drie café's is er begleiding over het voorbije lesblok en de inoefening ervan.